Acélosan szigorú a már élő új fémtörvény

Vasúti sín, nagyfeszültségű vezeték, jelzőtábla, köztéri szobor – a fémtolvajok mindent visznek, ami mozdítható és pénzzé tehető. Tavaly csak a MÁV-nak százmilliós nagyságrendű kárt okoztak a tolvajok, kábellopás és rongálás 373 esetben fordult elő.
Ezen az állapoton szeretne változtatni az új fémtörvény, a fémkereskedőknek április elsejéig kellett engedélyt kérniük, ha folytatni szeretnék tevékenységüket. Noha a jogszabály már január elsején életbe lépett, a cégek három hónapos türelmi időt kaptak.

1,5 millió tonna fémet gyűjtenek be évente hazánkban. Ebből
a mennyiségből 1,3 millió tonna acél- és vashulladék.
A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) 861 fémkereskedőt tart nyilván, eddig 550-en folyamodtak engedélyért.

A többség az utolsó pillanatig kivárt: pár nappal korábban még alig 280-an jelentkeztek, és Sipos Jenő VPOP-szóvivő szerint jócskán lehetnek postára adott, de még meg nem érkezett kérelmek. A vállalkozók szempontjából ez nem okoz problémát, mert amíg nem döntenek az engedélyről, addig működhetnek tovább. A fémkereskedelem ellenőrzését új feladatként kapta a vámhatóság, és áprilistól nemcsak az engedélyezett telepeket, hanem mobil csoportok segítségével az illegális felvásárlókat is ellenőrzik.

Durva esetek

  • Gróf Teleki Pál bronz mellszobrát 2007-ben vitték el Gödöllőről, 400 ezer forintos kárt okozva. A 40 kilogrammos szobor darabjaira egy legális fémfelvásárló-telepen bukkantak másfél évvel később.
  • A Győri Balett tíz fellépést mondott le, mert 2009-ben ellopták Gaudí című előadásuk díszleteit. A tolvajok 300 kilogramm alumínium tartóelemet, kábeleket és villanymotorokat vittek el közel 5,5 millió forint értékben.
  • Tíz-harminc perces késésekkel közlekedtek a vonatok a Budapest–Hegyeshalom útvonalon 2008 szeptemberében, mert Tatabánya és Szárliget között az összes vasúti kábelt elvágták és ellopták.
  • Elfogyott a pálya a Somogy megyei Mesztegnyő és Nagybajom között haladó kisvasút előtt 2008-ban, mert 240 méteren fémtolvajok szedték fel a síneket. A mozdonyvezető még időben meg tudta állítani a hetven kirándulót szállító szerelvényt.
A törvény rendelkezései
  • Csak attól vehetnek át fémet, aki igazolja személyazonosságát.
  • A magánszemélyektől átvett anyagot hat napig tárolni kell.
  • A kereskedők naponta online küldenek adatokat az illetékes hatóságoknak arról, hogy mit adtak-vettek, és arról is, hogy kitől.
  • Alapesetben ötmillió forintos biztosítékot kell telephelyenként befizetniük a kereskedőknek.
  • A legális és az illegális telepeket január elseje óta a vámhatóság munkatársai ellenőrzik.
  • Az engedélyek elbírálásáig a vállalkozók folytathatják tevékenységüket.

Vincze Gábor, a Fémszövetség elnöke.

Mit várnak a fémkereskedelem szigorításától?
– A törvény fő célja a fémlopás visszaszorítása, ám kizárólag a
jogszabály miatt nem számítunk komoly eredményekre. Az eddig is illegálisan működő felvásárlók tevékenységét ugyanis nem érinti a szigorítás.

Akkor hogyan lehetne csökkenteni a fémlopások számát?
– Nem kellett volna új törvényt alkotni, mert az a tisztességes kereskedők dolgát nehezíti. Elég lett volna, ha a vám- és pénzügyőrség megkapja a feladatot. Mivel ez megtörtént, bízunk abban, hogy a VPOP hatékonyan végzi majd az ellenőrzést.

Milyen nehézségeket okoz a kereskedőknek a törvény?
– A legnehezebb, hogy napokig tárolnunk kell az átvett anyagokat, hiszen ennek óriási helyigénye van. A kisebb vállalkozásoknál probléma, hogy nem végeztek elektronikus adminisztrációt, ez mostantól pluszmunkát jelent.

Megtisztulhat-e a fémkereskedői szakma?
– Bízunk benne, ám a cégeknek csak körülbelül a fele jelentkezett az új rendszerbe.

Autóbontók véleményei

  • Szeretnék, hogy a fémtörvény rájuk ne vonatkozzon, ezért április 1-jén a Parlament előtt demonstrált az Autóbontók és Bontott Autóalkatrész Kereskedők Érdekvédelmi Egyesülete.
  • Fejes Erika, a szervezet főtitkára szerint a klasszikus autóbontók nem fém-, hanem alkatrész-kereskedők, indokolatlan őket egy kalap alá venni.
  • A 185 regisztrált bontóból mintegy 80 számít hagyományosnak, a többi fémhulladékkal foglalkozik.
  • A szervezet készített egy módosító javaslatot a törvényhez, ám arra ügyelnek, hogy „ne lehessen az autóbontók ernyője alá bújni”.
Mennyit ér, és mennyit adnak érte?

A fémtolvajok által „legkedveltebb” tárgyak beszerzési árai, illetve megközelítőleg az az összeg, amelyet egy fémtelepen kaphatnak.

pótlás költsége (Ft) felvásárlási ár (Ft)
vízelvezető rács 36000 360–450
alumínium jelzőtábla 11000 1350–1620
1 méter vasúti sín 11340 2400–3000
1 méter vasúti vezeték 1000-8000 200–5000
50 kilogrammos bronzszobor eszmei érték 50000

Cikk ajánló

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan