A Dunaferr nyitott a tárgyalásra

Az ISD Dunaferr tulajdonosai készek azonnali hatállyal megkezdeni a konzultációs folyamatot a cég jövőjéről - közölte Oleg Mkrtchan, az ISD Korporáció vezérigazgatója, az ISD Dunaferr Zrt. igazgatóságának tagja Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek küldött pénteki válaszlevelében.
A cég közleménye szerint válaszukban a tulajdonosok hangsúlyozták: nagyra értékelik a figyelmet, amellyel Magyarország kormánya az ISD Dunaferr helyzetét kíséri, és feltétlenül számítanak az aktív együttműködésre annak érdekében, hogy közösen enyhítsék az európai gazdasági válság vállalatot sújtó hatásait.

A tulajdonosok megbízták Evgeny Tankhilevich cégvezetőt a kormány képviselőivel történő előzetes megbeszélések lebonyolításával.

Közölték azt is, hogy pénteken lezajlott az első egyeztető tárgyalás az ISD Dunaferr Zrt. menedzsmentje és az Üzemi Tanács képviselői között a tervezett csoportos létszámleépítéssel kapcsolatban.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerdán levélben kezdeményezett tárgyalásokat a Dunaferr Zrt. tulajdonosaival a cég megvásárlásáról, miután a kormány a hétfői székesfehérvári kihelyezett ülésén arról döntött, vételi ajánlatot tesz a dunaújvárosi vasműre.

A megvásárlásról szóló döntés azután született, hogy az ISD Dunaferr Zrt. 1500 fős létszámleépítést jelentett be, amit a vállalat tartós veszteségességével indokoltak a tulajdonosok.

A cég vezetése közölte, hogy a miniszter levelét azonnal továbbítják a tulajdonosoknak, és "a lehető legrövidebb időn belül" válaszolni fognak rá.

A Dunaferr mintegy 150 milliárd forintos tartozásának jelentős részét vállalná át a magyar állam. Az M1 Híradó csütörtök esti műsorában elhangzott: a kormány nem pénzt kínál a vasműért a tulajdonosoknak, hanem a tartozások jelentős részének átvállalását ajánlja.

A cégvezető nem ajánlaná a részvényeseknek a társaság eladását

Az ISD Dunaferr Zrt. vezetője szerint elkerülhetetlen a modernizáció és a létszámcsökkentés, a cég nem versenyképes az európai piacon, mert versenytársainál alacsonyabb termelékenységgel és magasabb költségekkel dolgozik.

A magyar kormány vásárlási szándéka ezeken nem változtatna és a tulajdonosoknak nem is ajánlaná a társaság eladását - mondta Evgeny Tankhilevich cégvezető, akit a tulajdonosok pénteki, a nemzetgazdasági miniszternek írt levelük szerint a kormány képviselőivel történő előzetes megbeszélések lebonyolításával bíztak meg.

A cégvezető a Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel folytatott hétfői megbeszélésről azt mondta, jól képzett emberekkel találkozott, akik "bizonyára elismerik a magántulajdon szentségét". Ugyanakkor hozzátette, hogy a Dunaferr nem egy kicsi cég és nem légüres térben létezik, vagyis természetes, hogy a politika nem mehet el szó nélkül a problémái mellett.

Kiemelte: mindent elkövet, hogy együttműködjenek a magyar kormánnyal, de a részvényeseknek nem ajánlaná, hogy eladják a céget. Szerinte bárki is szeretné megvásárolni a cégcsoportot, biztosan alábecsülné a cég értékét, ami "az átszervezés után tovább fog nőni". Megjegyezte: akárki lesz is a jövőben a Dunaferr tulajdonosa, a létszámcsökkentést nem kerülheti el.

"A kormány helyében nem vásárolnám meg a Dunaferrt, mert nem az állam feladata egy ilyen cég működtetése. Az 1500 ember megtartása nem reális. Olcsóbb lenne az államnak, ha inkább új munkahelyeket teremtene a városban. Létszámcsökkentés nélkül nem lehet nyereségesre fordítani a gazdálkodást, vagyis az állam a munkahelyek esetleges megőrzésével tovább görgetné az adósságokat" - mondta.

Evgeny Tankhilevich közölte: az ISD Korporáció, mint tulajdonos abszolút nyitott mindenfajta együttműködésre a kormánnyal. A részvényesek nagyra értékelik, hogy a magyar kormányt foglalkoztatja a cég helyzete, és "anyagi formában is megjelenő együttműködést remélnek".

A cégvezető az 1500 fős létszámleépítésről elmondta, hogy az üzemi tanáccsal pénteken folytattak megbeszélést, majd annak eredményétől függetlenül, 15 nap múlva az első csoport, maximum 250 dolgozó megkapja a felmondólevelét. "A folyamat nagyon fájdalmas, ezért óvatosan hajtjuk végre: a szaktudást nem akarjuk elveszíteni és a termelékenységet sem akarjuk veszélyeztetni" - fűzte hozzá.

A korábban bejelentett 890 emberen felül a kölcsönzött munkaerő esetében és a leányvállalatoknál lesznek elbocsátások. Ezeket még nem jelentették be a munkaügyi központnak. Elmondta, hogy a 890 ember döntő többségét az adminisztrációs területről küldik el.

Az acélipar európai helyzetéről a cégvezető kifejtette, hogy 25-30 százalékos, a piaci igényeket meghaladó kapacitás tapasztalható, vagyis "minden negyedik tonna terméknek el kellene tűnni a piacról".

Kiemelte, hogy az egyre élesedő versenyt két tényező határozza meg: a költségek és az árak. A Dunaferr földrajzi elhelyezkedése messze van a tökéletestől: az alapanyagok 90 százaléka vízi úton érkezik, ami komoly költséghátrányt jelent. A működés magas fix költsége szintén hátrány, de csökkenthető, az erre tett kísérlet "okozta az utóbbi napok viharait" - fogalmazott.

A társaság az árak területén sincs kedvező helyzetben, noha a Dunaferr termékek elfogadottsága igen magas az európai piacon. A cégvezető elmondta, hogy eszközeik, gépeik idősek, ezért modernizálni kellene, és fontos lenne minél magasabb hozzáadott értékű termékeket előállítani, mert jelenleg az eladott áru 50 százaléka félkész termék, vagyis "nem tudják realizálni a magasabb árrést".
A cégvezető elmondta, hogy a válság előtt egy nagy modernizációs tervet készítettek, amelynek megvalósítása csak részben sikerült, és 2008 után felfüggesztették.

A fejlesztésekkel kapcsolatban közölte: az 1-es nagyolvasztót korábban leállították, de szeretnék felújítani. A bontást már elvégezték, a rövidesen megkezdődő újjáépítéshez több mint kétmilliárd forint szükséges.

Megjegyezte, hogy a részvényesek kétkedve fogadták a felújítás tervét, mert Ukrajnában sokkal olcsóbban előállítható a buga (a hengerelt acél készáru gyártás alapanyaga). Úgy vélte: szimplán közgazdasági oldalról nézve teljesen le kellene állítani a folyékony fázist Dunaújvárosban, s a tulajdonosokat szociális megfontolások is vezették, amikor az a döntés született, hogy azt fenntartják. Az 1-es kohó felújítása 2014 első negyedévében fejeződik be, utána döntik el, hogy egy- vagy kétkohós működés lesz-e a Dunaferrnél - mondta.

Evgeny Tankhilevich hangsúlyozta, hogy a hideg- és meleghengermű esetében tízmilliárd forint kell az elkezdett projektek befejezéséhez, az európai versenytársak minőségi- és termelékenységi szintjének eléréséhez azonban 50 milliárd forintra lenne szükség.

Jobbik: a kormány dolgozzon ki törvényt az elbocsátottak segítésére!

A Jobbik országgyűlési határozati javaslatban kezdeményezi, hogy a kormány dolgozzon ki törvényt azokra az esetekre, ha egy térségben nagy létszámban bocsátanak el azonos szakterületen dolgozó képzett munkavállalókat.

Erről Bertha Szilvia, a párt országgyűlési képviselője beszélt pénteken Budapesten újságírók előtt, hangsúlyozva, egy ilyen törvényjavaslattal a Dunaferrnél elbocsátott dolgozók sorsán is segíteni lehetne.

Az ellenzéki képviselő szerint a kormánynak mindenekelőtt ingyenes, foglalkoztatást segítő képzéseket kellene indítania az érintett dolgozóknak, valamint már az elbocsátástól biztosítania kellene számukra a tartós munkanélkülieknek járó elhelyezkedési támogatást.

A Jobbik emellett azt is szeretné elérni, hogy azoknak az elbocsátottaknak, akiknek hiteltartozásuk van mindaddig ne kelljen fizetniük a törlesztőrészleteket, amíg nem írnak alá egy új, legalább hat hónapra szóló határozott idejű munkaszerződést.

Cikk ajánló

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan