Bubi: napijeggyel vagy bérlettel

Kamerákkal és műszaki megoldásokkal védik a közösségi bicikliket.
Elkezdődött az áprilisban induló Mol Bubi közbringarendszer termináljainak kiépítése a fővárosban. Az 1100 biciklit 75, kezelő nélküli gyűjtőállomásról lehet majd kivenni, használat után pedig egy másikba visszatenni. A dokkolók a belvárosi zónában, 300-500 méterenként lesznek elhelyezve.

A kerékpárokat kétféleképpen lehet majd igénybe venni. A rendszeres használók féléves, illetve éves bérletet válthatnak. Nekik személyesen kell szerződést kötniük, utána pedig a Bubi-kártyával használhatják a rendszert. Az éves díj várhatóan 18.900 forint lesz.

Az alkalmi bringások és a turisták 24 órás, háromnapos vagy hetijegyet válthatnak, ezek ára 500, 1000, illetve 2000 forint lesz. Ők az érintőképernyős termináloknál, a Mol Bubi honlapján vagy okostelefonon fizethetnek majd kártyával, de kaucióként 25 ezer forintot elkülönítenek a számlájukon.

A jegyek és regisztrációk érvényességi ideje alatt a kerékpárok alkalmanként legfeljebb fél óráig, korlátlan számban ingyen használhatók. Hosszabb idő után használati díjat kell fizetni. A rendszer informatikai hátteréért a T-Systems Magyarország felel, míg a kerékpárok gyártását a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. végzi.

– A kerékpárok megtervezésekor a folyamatos használat és szabadban tárolás mellett a biztonsági szempontokat is figyelembe kellett venni – mondta lapunknak Meszlényi Gergely, a Bubi projektcége, a Közbringa Kft.műszaki vezetője. Ezért olyan strapabíró, kipróbált alkatrészeket használtak, amelyek bírják a gyűrődést és kevés karbantartást igényelnek. Az emberek többsége azonban leginkább arra kíváncsi, hogyan lehet elkerülni a lopásokat, illetve rongálásokat.

Fotó: Katona László

 

Fontos a biztonság

122 millió forinttal támogatja évente a Mol a közbringarendszert.

Minden dokkolóállomást kamerával figyelnek, a biciklik aktuális helyzetéről GPS-modem ad információt. Ráadásul csak az tud kerékpárt kölcsönözni, aki bankkártyával azonosította magát vagy éves szerződéssel rendelkezik.

Az elektronikus mellett mechanikai védelemmel is ellátták a bicikliket, illetve az állomásokat. A legtöbb alkatrész csavarjaihoz nem lehet hozzáférni, vagy különleges szerszámra van szükség. A kereket például lopásgátló, elforgó anyával rögzítették a villában, amelyet külön erre a célra gyártottak. A meglazításhoz szükséges szerszám szintén egyedi gyártmány, nem lehet boltban kapni.

– Olyan megoldások védik a kerékpárokat, amelyekkel az utca embere nemigen boldogul majd – jegyezte meg a műszaki vezető. 

– A karbantartók jelenléte is elijesztheti a tolvajokat – tette hozzá – , mert a szerelők folyamatosan járják az állomásokat, és bármikor felbukkanhatnak.

Fotó: MTI

 

Ilyen a bicikli

Nyereg: A gyorszáras bilinccsel kézzel állítható a nyereg magassága, de az üléscsövet nem lehet kiemelni a vázból. A kerékpárt 150–200 centiméter magas emberek tudják kényelmesen használni.

Háromsebességes agyváltó: A középső fokozat általános célú, ezt fogják a legtöbben és a leggyakrabban használni. Az első, könnyebb sebesség emelkedőkön, erős szélben jöhet jól, illetve azoknak praktikus, akiknek megerőltető a második fokozat. A harmadik sebességben már egész tempósan lehet haladni.

Világítás: Nagy fényerejű LED-es lámpák, amelyek nappal is jól láthatók. Nincs rajtuk kapcsoló, folyamatosan világítanak, álló helyzetben 10-15 percig.

Fotó: Katona László


Defektmentes abroncs: Levegővel töltött belső helyett tömörgumi kerekek. A külső köpenyben egy négy centiméter átmérőjű habosított műanyag váltja ki a hagyományos belsőt.

Görgős fékrendszer: Zárt felépítésű, szinte nem igényel karbantartást, és nem koptatja a felniket.

Első csomagtartó: A táskák gumikötéllel rögzíthetők, a kosárhoz képest többféle méretű csomag szállítható.

Agydinamó: Áramot termel a lámpák és a GPS működéséhez, valamint tölti a – kölcsönzést vezérlő – fedélzeti számítógép akkumulátorát.

Acél első villa: Kényelmesebb, kevésbé rideg úttartást és irányítást biztosít, mint az alumínium.

Duplafalú, magasított alufelni: 26 colos kerekek, hogy testmagasságtól függetlenül minél többen tudják használni a kerékpárt.

Alumíniumváz
 

Metropol-teszt

A Bringaexpón mentem pár kört a Bubival. A városi közlekedést mímelve a próba előtt a táskámat az első csomagtartóba tettem, és rögzítettem a gumikötéllel. Ránézésre nem tűnik túl biztonságosnak ez a megoldás, de meglepően stabilan tartotta a táskát menet közben is.

A tekerés meglehetősen kényelmes volt a biciklivel, néhány másodperc alatt meg lehet szokni, még úgy is, hogy egy sportos országúti kerékpárról ültem át a Bubira. A kormányozás, illetve a kanyarodás sem volt furcsa.

Egyedül az tűnt fel, hogy amikor az ülésből kiállva kissé jobban meghajtottam a bringát, nagyon nehéznek éreztem a hátulját, mintha a csomagtartónál használt gumikötéllel rögzítettek volna valamihez. Valószínűleg a kerékpár súlya okozta ezt az érzést: mint megtudtuk, 24 kilót nyom a bringa.Tekintélyes tömeg, de egy közbringarendszernél nem róható fel, hogy nem ultrakönnyű alkatrészekkel szerelt, karbonvázas biciklik sorakoznak az állomásokon. Ráadásul ezeket a kerékpárokat senki sem fogja az ötödik emeletre felcipelni.

A kényelmes, nyugodt közlekedéshez megfelelők a biciklik, igazi városnézős a nyergükben a hangulat. Harmadik fokozatban kicsit száguldozni is lehet velük, bár elég fárasztó, és nem is a 30 kilométeres átlagsebesség a cél. A váltó jól működött, bár legmagasabb fokozatban erősebben tekerve érezhető volt némi ugrás, legalábbis a tesztelt biciklinél. A fékek nem túl harapósak, de legalább az elsőt behúzva sem állunk fejre. Padkázni is lehet a Bubival, de csak mérsékelten, nem könnyű megemelni az elejét. A dokkolóba az első villa bal oldalán lévő elemet kell beleügyeskedni, egy kis játszadozás után ez néhány másodperc alatt sikerült az első próbán.
A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik.

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu