Érkezési oldalon: Budapest, Liszt Ferenc reptér

Külföldi turistaként jöttünk be Ferihegyről a belvárosba.
Múlt héten stratégiai megállapodást kötött a Fővárosi Önkormányzat és a Budapest Airport a város, illetve a régió érdekeit szolgáló infrastrukturális és turisztikai fejlesztések felgyorsítása érdekében. Korábban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is egy hasonló együttműködést írt alá a repülőtér vezetésével, ennek eredményeként a közlekedési cég áprilisban már a 2A terminálon is nyitott információs pultot. Most ide érkező „külföldiként” teszteltük, hogyan tudunk bejutni a reptérről a belvárosba.

Érkezés 10 órakor

Képzeletbeli utazásunk tegnap délelőtt 10 óra után pár perccel ért véget, ekkor érkezett meg repülőgépünk Budapestre. Egyszerű hátizsákos turistaként léptünk ki a Liszt Ferenc repülőtér 2A terminál- jának kijáratán, megpróbálva mindent elfelejteni, amit erről a városról tudunk, és a különböző információs pultok és táblák segítségével a lehető leggyorsabban, legolcsóbban bejutni a belvárosba a reptérről. Ahogy kiléptünk az érkezőkapun, rögtön balra találtunk egy turistainformációs pultot. Itt begyűjtöttük a Budapest Guide kiadványt, melyben a legfontosabb fővárosi látnivalók voltak felsorolva, de találtunk néhány tudnivalót általánosságban a budapesti tömegközlekedésről is. Bár ezek is hasznosak voltak, mi azt akartuk kideríteni, pontosan mennyiért, milyen úton juthatunk be a belvárosba. A turistainfomáció mögött ráakadtunk az airport minibusz standjára is, ahol kiderült, hogy két utas számára 4790 forintba kerül az út a belvárosig. Mi nagyon tudatos utazók voltunk, ezért a többi lehetőséget is fel akartuk térképezni, mielőtt döntünk. A kihelyezett információs táblák, illetve a padlón futó vezetőcsíkok segítségével könnyen odataláltunk a taxiállomáshoz is. A terminál előtt közvetlenül csak a Főtaxi autói állhatnak, de rendelni is lehet kocsit. A tarifa azonban fix, mint kiderítettük, az útért minden esetben 7-8 ezer forint közötti összeget kéne fizetnünk.

A legolcsóbb a busz

Augusztus végéig csak az egyik sávon haladhat a forgalom a Ferihegyi gyorsforgalmi úton csatornázási munkák miatt. A munkaterület környezetében 30 km/órás sebességkorlátozást vezetnek be, csúcsidőszakokban mind- két irányban torlódásokra kell számítani.

Az érkezési oldalon még öt autóbérléssel foglalkozó társaság pultját is megtaláltuk, de tisztességes hátizsákos turistaként mi a legolcsóbb megoldásnak ígérkező tömegközlekedés mellett döntöttünk. Az említett padlón futó vezetővonalak csak a szerződéses személyszállítókhoz, vagyis a minibuszhoz és a taxihoz mutatják az utat, nyilván ezzel próbálják kivezetni az érkezőkapunál vadászó magántaxisok karmai közül az utasokat. Minket ők nem környékeztek meg, talán minden igyekezetünk ellenére is túlságosan bohémnek vagy csak csórónak tűntünk. A BKK-pult a 2A terminál esetében rögtön a kijárat bal oldalánál volt. Mi persze tudjuk, hogy a BKK a helyi tömegközlekedési cég, de külföldiként ez nem biztos, hogy egyértelmű lett volna. A pultnál azonban már tudtunk jegyet venni, és nem csak az derült ki, honnan indul a 200A járat, hanem angol nyelven részletesebb tájékoztatást is kaptunk a közlekedésről, a jegy- és bérlettípusokról. Itt beszereztünk egy kétnyelvű zsebtérképet is, illetve egy általános tájékoztató füzetet – igaz, ez magyar nyelvű volt.

Euróval csak a pultnál, a buszon nem lehet jegyet venni

No change!

A repülés mindig stresszel jár, még a legfelkészültebb utazók is sokszor kiszolgáltatott helyzetben vannak. Nem feltétlenül találják meg elsőre, amit keresnek a reptéren. Erre azonban tréningeken készítjük fel a kollégáinkat, hogy minél gördülékenyebben tudják tájékoztatni az ide érkezőket.” - Kurucz László, a Budapest Airport szóvivőhelyettese

Ezek után elég felkészültnek éreztük magunkat, hogy elinduljunk a belváros felé. Bár ide sem vezetett a padlón futó információs csík, a buszmegállót könnyen meg lehetett találni, több táblán is jelölték. Ráadásul a reptér kijáratától is jól látható, ha bent áll a busz. Mi körülbelül négy-öt percet vártunk, ezalatt a táblán még egyszer átnéztük az átszállási lehetőségeket. Azt is kiolvastuk, hogy a 200E járat hajnali négy órától éjfélig közlekedik, a két időpont között pedig a 900-as éjszakai busszal utazhatunk, mely félóránként indul a  Bajcsy-Zsilinszky út felé. A 200E járaton első ajtós felszállás van.

Előttem egy vélhetően angol pár próbált meg euróval jegyet venni a sofőrtől. – No change! – válaszolta nekik a vezető, majd visszairányította őket a BKK-
pulthoz. Bár a közlekedési társaság és a Budapest Airport közötti megállapodás szerint jegyautomatát is telepítenek majd a megállóba, egyelőre ennek nyomát sem láttuk. Így a párnak maradt a pult, amit ők ezek szerint nem találtak meg elsőre. A buszon nem volt tömeg, mindenkinek jutott ülőhely.

A járat 10.26-kor indult el, és húsz perc múlva már a végállomáson, vagyis Kőbánya-Kispestnél voltunk. Itt azonban mi is elbizonytalanodtunk egy pillanatra, hiszen az utolsó előtti megálló neve Kőbánya-Kispest P+R parkoló, így nem volt egyértelmű, hol kell pontosan leszállnunk. Azonban türelmesen kivártuk míg a járat beállt a végállomásra, innen pedig már ki volt táblázva a metrómegálló. Végül 11 óra után néhány perccel már a Deák téren igyekeztünk a felszín felé, ahol a csodás pesti belváros vár az utazóra.

Az autó a legnépszerűbb

A legtöbben bérelt vagy saját autóval érkeznek, illetve távoznak Ferihegyről a Budapest Airport felmérései szerint. Ezt követi a népszerűségi listán a taxi, majd a busz. A saját autóval érkezők öt parkoló közül választ- hatnak. Minél közelebb szeretnének megállni, annál többet kell fizetni.  A Premium parkolót például közvetlenül a terminálépület bejáratánál alakították ki, itt öt percért 500 forintot, egyórás várakozásért már 6 ezer forintot kell fizetni. A terminálparkoló azoknak ideális, akik egy rokonért, ismerősért jönnek ki a reptérre. 25 méterre van a termináltól, 5 percen belüli kihajtás esetén a használat díjmentes, fél óráért 800 forintot kell fizetni. A Holiday parkoló azoknak alkalmas, akik például a nyaralás alatt szeretnének a reptérnél megállni. Innen körülbelül hat-tíz percnyi sétára van a bejárat, hét napért 9000 forintot kell fizetni.

Autót bérelni nem bonyolult Ferihegyen, csak a bőség zavarával kell megküzdeni
A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik.