Részben lehet akadálymentes a hármas metró

Hosszas várakozás után néhány hete derült fény arra, hogy pontosan mikor kezdődhet meg a 3-as metró felújítása: novemberben látnak neki a munkálatoknak, melyeknek 2019 szeptemberének végére kell befejeződniük.
A három évig tartó felújítást három szakaszban végzik: először a Lehel tértől Újpestig terjedő, majd a Nagyvárad tértől Kőbánya-Kispestig tartó szakaszon végeznek munkálatokat teljes vágányzár mellett. Az utolsó etap a belvárosi megállókat érintő, a Lehel tértől a Nagyvárad térig tartó szakasz lesz.

Az InfoRádió értesülései szerint a kieső forgalmat átvevő buszok ideiglenes megállók közt közlekednek majd, az ehhez szükséges előkészítő munkálatok várható kezdésének ideje augusztus vége.

Kevés lift épül



A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) a múlt hónap végén írt ki közbeszerzést a vonal rekonstrukciójához kapcsolódó kiviteli tervekre. Ezeknek 19 állomás felújítására kell vonatkozniuk – Kőbánya-Kispesten csak részleges felújításra van szükség –, az állomások belső beépítése, a burkolatok, a bútorzat és a világítás, valamint a kijárati épületek megtervezése és az érintett felszíni területek átépítése része kell hogy legyen azoknak. Az ajánlatokat március 21-ig várják.

A vasúti pálya, a mozgólépcsők és a liftek felújítása nem ennek a közbeszerzésnek a része. A mozgólépcsők és a liftek ugyanakkor érdekes kérdéseket vetnek fel: a hvg.hu arról írt korábban, hogy egy államtitkári válasz szerint mindössze 13 állomás, azaz a megállók kétharmada lesz lifttel is felszerelt. Ez nem azt jelenti, hogy ennyi állomás kap liftet a felújítás során, a lifttel már rendelkező megállók is szerepelnek itt.



Mozgássérültek által is használható mozgólépcsők épülnek majd, ahol ez megoldható, de nem tudni, hogy a kimaradó Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Klinikák, Ecseri út és Pöttyös utca közül melyek ezek.

A BKV álláspontja szerint az uniós finanszírozásnak nem feltétele egy teljesen akadálymentes vonal fejlesztése – felújításra ugyanis nem lehet pályázati pénzt szerezni a nol.hu cikke szerint, ezért kell fejlesztésként exponálni a hármas megújítását. A lapnak ugyanakkor kétségei vannak afelől, hogy egy ilyen formában megvalósuló beruházás kaphat-e pályázati pénzt.

Legalább 168 milliárd

A hármas metró vonalának teljes hossza 17,3 kilométer.

Apropó pénzügyek: a Budapesti Közlekedési Központ  (BKK) honlapján az olvasható, hogy a felújítás legalább 100 milliárdba kerül a metrószerelvények nélkül, a nol.hu cikke 125 milliárdosra becsüli az összköltséget. A szerelvényekre a Metrowagonmas adott 220 millió eurós, azaz 68 milliárd forintos ajánlatot, ebbe a felújítás fért bele. Az első metrókocsikat januárban adták át a BKK tájékoztatása szerint.

A metrókocsik felújításáról tavaly szeptemberben született szerződés. Az első kocsik ezt követően másfél éven belül érkeznek meg Magyarországra, s miután a prototípus jól vizsgázott, folyamatosan csatarendbe állhatnak. A garancia a 37 darab hatkocsis régi-új szerelvényre 25 év lesz.



A szerződéskötést követően módosult egyébként az aláírt papír tartalma: az orosz partner saját győztes ajánlatának több elemét felülírta, például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasságot érintő részleteket is. Néhány hete is problémás kérdés volt ugyanakkor még a forgóvázé, melyből az orosz eredeti ajánlatban szereplő nem felelt volna meg az akadálymentességi követelménynek, melynek fontosságát fentebb már ecseteltük.

A legfontosabb vonal

A 3-as, sokaknak kék metró Magyarország legnagyobb utasforgalmat bonyolító tömegközlekedési járata, mely több mint 17 kilométeren fut, szűk két kilométeren át a felszínen. Húsz megállójában naponta körülbelül félmillió utas száll fel a vonatokra a BKK adatai szerint. A 32, hatkocsis, 120 méteres szerelvény mintegy ezerfős kapacitással szállítja őket 5–10 méterrel a földfelszín alatt, míg a le- és felszállásban 55 mozgólépcső is segíti az utasokat a mélyebben fekvő megállókon. A kék metrón többen utaznak naponta, mint az ország összes vasútvonalán együttesen.



A felújítást érintő kérdéseinket, köztük az utazók mindennapjait érintő, praktikus részletekre vonatkozókat, elküldtük a BKK-nak, lapzártánkig ugyanakkor nem kaptunk választ.

A födém problémái

Az alagút fölötti födém erősen vizesedik, de teljes újraszigeteléséhez és a fölötte található rétegrendszer megfelelő visszaépítéséhez hónapokra kellene elterelni a fölötte vezető forgalmat a nol.hu szerint.

Belülről vezetik majd el a vizet inkább félmegoldásként.

A víz 10–20 métert is el tud mozogni a födémben, mire látható lesz, így egy kritikus szakaszon akár félmilliárdba is kerülhet a szigetelés pluszban.

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu