Átlagos állapotban vannak a fővárosi hidak

Két híd felújítását a lehető leghamarabb meg kellene kezdeni.
Beszakadt a Lánchíd pályalemeze egy, a padkának nekiütköző autó alatt. Vasbeton elemek zuhantak a Petőfi hídról a rakpartra. Két hír az elmúlt évből, amelyek miatt ismét napirendre került a fővárosi hidak állapotának kérdése.

Kérdéses időpontok

E két átkelő felújítását régóta tervezi a főváros, azt azonban még mindig nem lehet tudni, mikor kezdődhetnek meg a munkálatok. A Lánchíd megújulása lehet közelebb, ezt az állapota is indokolja. Egy 2011-ben készült vizsgálat szerint a megfelelő teherbírás miatt cserélni kell a pályalemezt – amely tavaly egy helyen beszakadt egy autó alatt –, el kell végezni a korrodált acélszerkezetek javítását és korrózióvédelmét, ki kell javítani a hídsarukat, illetve megszüntetni a láncszerkezet szorulásait.

fotók: Katona László

A beruházás engedélyezési tervei már elkészültek, a kivitelezési tervezés pedig most zajlik. A Budapest Közút vezérigazgatója a Metropolnak ugyan még nem nyilatkozott, korábban azonban az InfoRádiónak így fogalmazott: – Ha a tervezés lezárul ebben az évben, akkor a jövő év során kerülhet sor a kivitelezési tendereztetésre. Mindez a jövő évi költségvetés és európai uniós források figyelembevételével történhet – közölte Almássy Kornél. A vezérigazgató szerint a Petőfi híd felújítására csak azután – 2019-2020 körül – lesz lehetőség.

Nincs balesetveszély

– Nemzetközi összehasonlításban átlagos állapotban vannak a fővárosi Duna-hidak, de a Lánchídra és a Petőfi hídra valóban ráférne már egy átfogó felújítás. A legnagyobb problémát a korrózió okozza, ami acélszerkezetek esetében természetes folyamat, ám ütemezett karbantartással kordában tartható – ezt már a Budapesti Műszaki Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszék tanszékvezető-helyettese mondta lapunknak.
 

A Lánchíd felújításának költségét korábban 16 milliárd forintra tették. A Petőfi híd felújításához szükséges  összeget 2011-ben 10 milliárdra becsülték.


Farkas György úgy látja, az átkelők így sem balesetveszélyesek, teherviselési szempontból nincs velük gond, de mindkettőt harminc évnél régebben újították fel; előbbit 1986 és 1988 között, utóbbit pedig még 1980-ban. Ez több, mint amennyi ideálisan eltelhet az átfogó rekonstrukciók között. A szakember emlékeztetett: két éve a Petőfi hídon zajlottak nagyobb szabású állagmegóvó munkálatok, akkor fedték le a burkolati dilatációkat, amelyeken keresztül folyamatosan ázott a szerkezet. – Most tehát nincs olyan beázás, ami gyorsítaná a korróziót, de a védelmet meg kellene oldani, amilyen hamar csak lehetséges, hiszen a híd acélszerkezetét legutóbb még valamikor a hetvenes években festették le.

Több híddal lesz munka

Farkas György szerint a következő felújításra váró átkelő az Árpád híd lehet, amelynek jelenleg a margitszigeti lehajtóját alakítják át és újítják fel.
A Rákóczi híddal sincs minden rendben, bár ott nem szerkezeti problémákat kell javítani. Az alsó rész festése már az 1995-ös átadása után nagy darabokban kezdett hullani, a kivitelező ugyanis rossz minőségű festéket használt. Az építmény korlátját végül 2012-ben újrafestették, ám fél évvel később ismét rozsdafoltok jelentek meg.



De más gond is volt: a támfal külső burkolata mozogni kezdett 2008-ban, amit a budai oldalon kőkosarakkal támasztottak meg, a pesti oldalon pedig a buszhoz és villamoshoz vezető lépcső vonalát módosították.

• A Margit híd felújítása 2009-ben kezdődött, az elkészült átkelőt 2011. december 20-án adták át.

• A munkálatok 30 milliárd forintot (ebből 6 milliárd EU-s pénz) vittek el.

• A Szabadság hídon 2007 és 2009 között dolgoztak, rekonstrukciója több mint 4 milliárd forintba került.

• Az Erzsébet híd korrózióvédelmét és szerkezetét 2003-ban újították meg.

• A Megyeri híd a legfiatalabb, 2008-ban adták át, két év alatt épült fel.

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu