Minden negyedik bicikliről hiányzik valami

Egész nyáron ellenőrzik a motorosokat és a kerékpárosokat a rendőrök.
– Lesújtó – összegzett Szécsi Tibor, a Budapesti Rendőr-Főkapitányság (BRFK) Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársa a kerékpárosok és motorosok keddtől ma estig tartó, fokozott ellenőrzési akciójának első napja után. Több mint 300 ellenőrzött közlekedő közül minden negyediknél találtak valami problémát, és két ittas motorost is fogtak. A kerékpárosoknál általában valamilyen kötelező tartozék, jellemzően az első és hátsó lámpa hiányzik, sok motoros a bukósisakot felejti otthon.

A rendőrök tegnap délután is folytatták a razziát a főváros több pontján, négyen a Bajcsy-Zsilinszky útról és az amellett futó biciklisávról intették le a két keréken közlekedőket. Átnézték a papírokat, ellenőrizték, hogy nem lopott-e a jármű, volt, akivel a szondát is megfújatták.

– Nem az a cél, hogy mindenkit megbírságoljunk, hanem az, hogy kevesebb legyen a baleset – magyarázta Szécsi Tibor. Szavait igazolta, hogy az egyik megállított robogós csomagtartójából hiányzott a kötelező elsősegélycsomag, de megúszta egy figyelmeztetéssel. – Nemrég szükségünk volt rá, kivettük és nem került vissza. Erre most felhívták a figyelmemet – mondta a férfi, aki szerint van pozitív hatásuk az ellenőrzéseknek.

Az, hogy milyen szankciót alkalmaz, ha hiányosságot talál, minden esetben a rendőrre van bízva. – Szemet nem hunyunk semmi felett, de szituációtól függ, hogy figyelmeztetünk, bírságolunk vagy feljelentést teszünk. Készültünk a kerékpárosok számára baleset-megelőzési csomaggal is – mondta Szécsi Tibor. – Bizonyos helyzetekben, például ittasság esetén azonban nincs mérlegelési lehetőségünk – fűzte hozzá az alezredes.

5–50 ezer forint lehet a helyszíni bírság összege, feljelentés esetén 60 ezer forintos közigazgatási bírságot fizethet a megbüntetett kerékpáros.

A tegnapi ellenőrzés első fél órája alatt sok tucat biciklis tekert el mellettünk a kerékpárúton, jó részükről magunk is meg tudtuk állapítani, hogy nem felelnek meg az előírásoknak. Pedig érdemes lenne felszerelni a kötelező tartozékokat, mert a rendőrök a háromnapos „razzia” után a következő hónapokban sem hagynak fel az ellenőrzésekkel, éjszakánként az ittasan nyeregbe pattanókat igyekeznek majd kiszűrni.

Bringásoknak kötelező

Lámpák: elöl fehér, hátul piros fényű
Prizma: legalább egy hátrafelé néző, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő, továbbá legalább az első keréken egy borostyánszínű prizma
Fényvisszaverő ruha: lakott területen kívül éjszaka vagy rossz látási viszonyok esetén
Sisak: óránként 40 kilométeres sebesség felett kötelező
Csengő: mindig kötelező
Fék: Két egymástó független féknek kell lennie a kerékpáron