Évekig tekerhetik a kilométerórákat

Tüntetést szervezett a napokban egy kaposvári autókereskedés elé egy család, mert visszatekert kilométerórájú autót vettek, a kocsi pedig tönkrement.
Tüntetést szervezett a napokban egy kaposvári autókereskedés elé egy család, mert visszatekert kilométerórájú autót vettek, a kocsi pedig tönkrement. Az átvert vásárlók büntető feljelentést tettek, majd kiderült: az óra szerinti 116 ezer kilométer helyett két-háromszor többet futott az autó.

A bírósági ítélet arra kötelezte a kereskedőt, hogy állítsa vissza az eredeti állapotot, azaz fizesse vissza a csaknem másfél millió forintos vételárat és kamatait, a vásárló pedig adja vissza az autót. Noha a döntés áprilisban jogerőre emelkedett, a pórul járt vevők azóta sem kapták meg az összeget, ezért a kereskedés elé vitték a járművet, de a kereskedő nem vette át az autót.
A kaposvári eset különlegesnek számít, de csak abból a szempontból, hogy a vevők kiálltak az igazukért. Az óra visszatekerése viszont elterjedt gyakorlatnak számít.

Börtön és központi nyilvántartás

Pedig idén júniustól a büntető törvénykönyvbe is bekerült: aki jogtalan haszonszerzés miatt meghamisítja a számláló által jelzett értéket, egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Egy másik szigorítás tavaly januárban lépett hatályba, amely szerint az adásvételi szerződésben az óraállást is fel kell tüntetni, de feljegyzik a mutató állását a műszaki vizsgánál is. Az értékek bekerülnek a központi járműnyilvántartásba, ahonnan bárki lekérdezheti, mennyit futott egy-egy autó.

Az adatbázis szépséghibája, hogy új autó esetében négy, forgalomban lévő járműnél pedig két év is eltelhet anélkül, hogy új adat kerülne a nyilvántartásba, ha nem cserél gazdát a kocsi. Ennek ellenére már igen sok járművet regisztráltak: jelenleg 2 millió 947 ezer autónak ismert az óraállása. Noha ebben szerepelnek az azóta forgalomból kivont négykerekűek is, a mintegy 3,5 milliós járműállományt (beleértve a teherautókat és buszokat is) tekintve jó az arány.
Adatokat viszont csak személyesen vagy postai úton lehet kérni – interneten nem –, az 1250 forintos díjat pedig akkor is ki kell fizetni, ha az autóhoz még nem rögzítettek óraállást a nyilvántartásban.

A 100 000 km alattiakat keresik

Némi javulást azonban még a Btk.-módosítás előtt tapasztaltak a hasznaltauto.hu szakportálnál a hirdetéseket vizsgálva. A 2013 januári adatokból kiderült, hogy az azonos korú autók bevallott kilométer-adatai átlagosan 8-10 ezer kilométerrel emelkedtek az egy évvel korábbi szinthez képest. Ez különösen annak fényében pozitívum, hogy az üzemanyag-fogyasztási statisztikák az éves futásteljesítmény csökkenését jelzik. – Százezer kilométernél húzódik a lélektani határ, a vevők között az terjedt el, hogy ennél kevesebb futott autót kell venni – mondta Fodor László, a hasznaltauto.hu értékesítési vezetője.

A hirdetések is ehhez igazodnak: jóval kevesebb autót kínálnak a 100–110 ezer kilométeres intervallumban, mint a 90–100 ezer közöttiben, miközben visszatekerés nélkül nem lenne eltérés. Igaz, a törés mostanra kezd eltűnni, a korábbi 18 százalék helyett jelenleg 6 százalékkal kevesebb járművet hirdetnek 100–110 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, mint 90–100 ezer közöttit.
Több adattal hatékonyabb lenne

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint is csökkent valamelyest a visszaélések száma, bár pontos adataik nincsenek. Ha tisztulásról van szó, akkor Erdélyi Péter inkább a piaci módszerekben hisz, mint a büntető törvénykönyv fenyegetésében, bár utóbbit jó üzenetnek tartja.
– Akkor várható gyökeres változás, ha teljessé válik az adatbázis, és minden vevő tájékozódhat a vásárlás előtt  – mutatott rá Erdélyi Péter. Ez viszont évekig is eltarthat, ezért örülne annak, ha – akár jogszabályi segítséggel – felgyorsítanák, és határidőre kötelezővé tennék a kilométeróra-állások regisztrációját minden járműnél.

Fodor László szerint az első komoly lépés megtörtént az adatbázis felállításával. Ám, tette hozzá, hatékonyabb lenne a rendszer, ha minden szervizlátogatásnál és rendőri ellenőzés során rögzítenék az óra állását. Kérdés, hogy az illegális sufniszervizek esetében ezt hogyan lehet megoldani, és mennyire életszerű, hogy az igazoltatás mellett a rendőr a műszerfalra is ránézzen.

Jó tanácsok vásárláskor

Keresse fel a márkaszervizt az eladóval együtt, hogy megismerje az autó elő-életét!

Ha nem hivatalos szervizben javították, akkor ajánlott egy márkaszervizben átvizsgáltatni az autót, hogy kiderüljön a valódi állapota. Ez pénzbe kerülhet, de elenyésző összeg az akár többmilliós vételárhoz képest.

A kezelőszervek kopottsága alapján ne döntsünk, mert a kormányt, a váltógombot és a pedálokat könnyű kicserélni, nem feltétlenül tükrözik a valós igénybevételt.

Cikk ajánló

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan