Téli üzemmód az utakon

Márciusig tart a téli üzemmód, addig a nap 24 órájában figyelik az előrejelzéseket.
November 10-e óta már téli üzemmódban dolgoznak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei. A kormány döntésének értelmében a cég idén már nem csak az országos közúthálózat útjain, hanem a két koncessziós autópálya – az M5-ös és az M6-os – kivételével az összes autópályán is elvégzi majd a hóeltakarítási munkálatokat. Ez több mint 31 ezer kilométernyi utat jelent. 

Ahogy a társaság tegnapi tájékoztatóján kiderült: az elsődleges feladatuk ebben az időszakban a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, de ha megfelelnek az időjárási viszonyok, akkor kátyúzást is végeznek, úgynevezett hideg keverékkel. A Közút munkatársai a március közepéig tartó téli üzemmód során napi 24 órában figyelik az időjárási előrejelzéseket, munkájukat 337 útmeteorológiai állomás is segíti. Ezek alapján, ha szükséges, már a nagyobb havazások előtt elindulhatnak a gépek, hogy megelőző jelleggel kiszórják a síkosságmentesítő anyagot. 

Ahogy Szőke József, a társaság műszaki vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: a hóeltakarítást idén is az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően végzik. Vagyis elsőként az országos közúthálózat ütőereinek számító autópályákat és főutakat tisztítják meg, ezt követik a hidak és a felüljárók, végül a mellékutakról takarítják el a havat. Szőke József azt is hangsúlyozta, hogy a gépek csak akkor tudják megkezdeni a munkát, ha a lehullott hó mennyisége meghaladja az öt centimétert. 

Hogy az autópályák átvételével jelentkező többletfeladatokat el tudják végezni, a 2013–14-es téli szezonra 440 főt vettek fel. Így velük együtt közel négyezren dolgoznak majd ezen a télen a cégnél. Emellett a Magyar Közút folytatta gépparkjának tavaly megkezdett bővítését is: ebben az évben 24 új traktort és 63 multifunkcionális gépet vásároltak. A tervek szerint a következő hónapokban még hat új nehézgépjárművet, 80 közepes teljesítményű traktort, 25 rakodógépet és 38 sószóró kocsit szereznek be. 

Tanácsok autósoknak

Hét Celsius-fok alatt cseréljék az abroncsot, a nyári gumik ugyanis ennél hidegebb hőmérsékleten már nem biztosítanak megfelelő tapadást. Hosszabb utakra, hegyi utakra érdemes hóláncot is beszerezni.

Csak tele tankkal induljanak el, és érdemes a csomagtartóban jól rögzítve elhelyezni egy üzemanyaggal töltött kannát is. Így elakadás esetén nem okozhat gondot, ha járatni kell a motort.

Jól jöhet a vontatókötél és az indítókábel is, de érdemes a jégkaparót és a jégoldó sprayt is bekészíteni.

• Meleg, réteges öltözékben ajánlott útra kelni, és néhány takaró is hasznos lehet elakadás esetén. A mobiltelefont mindig töltsék fel indulás előtt.

Tájékozódjon az útviszonyokról indulás előtt az utinform.hu és a kozut.hu oldalakon, vagy telefonon (06-1-336-2400).
 

Új mentési tervek készültek

Szőke József, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese

A márciusi havazásban sokan ragadtak az autó-pályákon. Milyen tapasztalatokat vontak le ebből az esetből?
– Mielőtt novemberben átvettük az autópályákat, többek között felülvizsgáltuk a meglévő kiürítési terveket is. A márciusi havazásnál például komoly gondot okozott, hogy az M1-esen keresztbe fordult kamiont nem mentették ki időben. Ez az új tervek szerint már nem történhetne meg. Szintén lényeges tapasztalat, hogy az egy-másfél méter magas hófalak esetében a legjobb megoldást az jelentheti, ha odaküldünk egy rakodógépet, amely egyszerűen elhordja őket. Ezért az állandó géppark mellett a különleges helyzetekben bevethető, úgynevezett lehívható gépeink között idén már főként ilyenek vannak. Az új informatikai megoldásoknak köszönhetően a különböző információk, például az elzárt települések listája, azonnal és automatikusan megjelenik az Útinform honlapján, és bővítettük a szerverparkot is, hogy az oldal akkor se álljon le, ha egyszerre sokan keresnek rá. 

Több mint 170 ezer tonna útszóró sót halmoztak fel az idei téli szezonra. Mi alapján számolják ki a mennyiséget?
– A kezelt útfelületre vetítve kalkulálunk. Azonban a szerződéseket úgy kötjük meg a beszállítókkal, hogy szerepel benne egy opciós lehívási lehetőség is.

Még mindig a só a legfőbb fegyver a csúszós utak ellen?
– Igen, a közutak esetében nem tiltott a használata. A hegyvidéki területeken felmerült, hogy zúzalékot szórjunk ki, melynek ugyan nincs olvasztó hatása, de folyamatos tapadást biztosít. Azonban erre talán még nincsenek felkészülve a magyar autósok, hiszen például az így kezelt utakon szigorúan be kéne tartani a megengedett sebességet.

Az eddigi előrejelzések és a tapasztalatok szerint mikor lesz idén először szükség a hókotrókra?
– Novemberben az időjárás ránk szokott ijeszteni, de ebben az időszakban azért a hőmérséklet még nem szokott tartósan nulla fok alá süllyedni. Az elmúlt évek tapasztalata alapján vélhetően idén is a január és a február lesz a legnehezebb időszak. 
 

Cikk ajánló

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan