Kezdjük megszokni az üzemanyagárakat

A gázolaj részesedése nő, a benziné csökken.
Több mint 1370 millió liter üzemanyag fogyott itthon az idei év első fél évében, ami 5,3 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakához képest – derült ki a Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb üzemanyag-forgalmi adataiból.

Ezenbelül a gázolaj forgalma több mint 7 százalékkal nőtt, míg a – jellemzően magánszemélyek által használt autókba tankolt – benziné 3 százalékkal emelkedett. Utóbbi azért érdekes, mert a korábbi, éves adatokat nézve eddig töretlen volt a visszaesés.

– Az éves benzinfogyasztás ma kevesebb, mint 1989-ben volt – mondta Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. – Gázolajból viszont több mint kétszer annyi fogy, mint akkoriban.

Ez jól szemlélteti azt a folyamatot, amely az üzemanyag-felhasználás terén évek óta zajlik: a gázolaj részesedése egyre nagyobb, míg a benziné csökken. Ez nemcsak magyar sajátosság, Európa mintegy 10 millió tonna benzint szállít az Egyesült Államokba, és 20 millió tonna gázolajat importál Oroszországból, illetve a Közel-Keletről.

A főtitkár szerint az átrendeződés oka az, hogy egyre nagyobb az igény a gazdaságos áru- és személyszállításra, amelyet gázolajjal végeznek. Emellett ma már a vállalati flották zöme is dízelautókból áll.

Ha visszatekintünk a gazdasági válság előtti időszakra, akkor más tendenciák is kirajzolódnak. Már a válság kezdete után egy évvel érezhető volt, hogy sok cég igyekszik visszafogni az üzemanyagra fordított kiadásait. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a teherautók kevesebbet mentek, de akár a járművek száma is csökkenhetett.

Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Kft. szakértője szerint öt évvel ezelőtt bizonyos szektorokban akár 30 százalékkal is kevesebb lehetett a futásteljesítmény a jelenlegihez képest.

Az üzemanyag-fogyasztás változásában a legnagyobb szerepe természetesen az árnak van, főleg a magánszemélyek esetében, hiszen a piaci szereplőknek nemigen van mérlegelési lehetőségük. Miután 2011 végén az üzemanyagárak átlépték a 400 forintos lélektani határt, sokan átgondolták járműhasználati szokásaikat, és sok esetben ez azzal járt, hogy kevesebbet, ritkábban autóztak. A szakértő becslése szerint jelenleg a lakosság körében 10 százalékos lehet a visszaesés a három évvel ezelőtti állapothoz képest, vagyis éves szinten tizedével rövidebb utat teszünk meg autóval.

– Mostanra viszont kezdjük megszokni a magasabb benzinárat, magasabbra került az ingerküszöbünk, ezért szép lassan kezdünk visszatérni az autókhoz – mondta Szvétek Ferenc. Hozzátette, növekedés látható az elmúlt féléves üzemanyag-fogyasztási statisztikák alapján is. 

Az üzemanyag-forgalom alakulása (2005–2014)
A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik.

Cikk ajánló

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan