Online akadálymentességi térkép készül Budapestről

A neten tervezhetik meg hamarosan a mozgáskorlátozottak, hová és milyen úton mennének.
Augusztusi szombat, Erzsébet tér, délelőtt 10 óra. Többtucatnyi ép és mozgássérült önkéntes vállalkozott arra, hogy együttes erővel gyűjtsenek adatokat az új, ingyenes, online elérhető akadálymentességi térkép elkészüléséhez az OpenStreetMap 10. születésnapján, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége szervezésében. A bejáráson mi is részt vettünk.

Komoly követelmények

Információkat kaptunk az akadálymentességről, illetve a kritériumairól  – önálló, biztonságos, kényelmes közlekedés –, a témát érintő, hatályos jogszabályokról, továbbá az akadálymentesség méretezési követelményeiről. 

Az előírások szerint például a járdák szélességének egy kerekes székes számára az egyirányú közlekedéshez 900, a kétirányúhoz 1800, míg a kanyarodáshoz 2100 milliméteresnek kell lennie. A könnyebb közlekedés és tájékozódás érdekében az információkat mindenki számára értelmezhető módon kell észlelhetővé tenni: kidomborítás, kivilágítás, kihangosítás által. A feliratok, jelképek elvárt magassága a távolság függvényében változik: 10 méter távolságnál a jelméret 250, 20 méternél 400, 50 méternél pedig 750 milliméter. A vakok és gyengénlátók közlekedését a vezetővonalak, az akadályok előtti figyelmeztető jelzések, valamint a folytonos járdaszegélyek segítik. Ez utóbbi minimális magasságára 7,5 centiméter a javasolt.

Túl szűk járdák

A továbbiakban azt is megtudtuk, mi mindenre kell figyelnünk terepszemlénk során.Többek között a rámpákra, a vakvezetősávra, az utcák szélességére és meredekségére, a járdák és utak felületére, a járdaszegélyre vagy a lépcsőkre. Mivel évtizedekkel ezelőtt az építőiparban nem volt szempont, hogy akadálymentessé tegyék a mozgáskorlátozottak előtt a boltok, közintézmények, kávézók bejáratát, ezért sok helyen még most sem megfelelőek a kialakítások. A térkép készítői ennek a feltüntetésére is nagy hangsúlyt fektetnek.


Ahol egy kerekes szék nem fér el, ott egy babakocsi sem (fotó: Kálló Péter)

A tájékoztatót követően négy-öt fős csoportokba szerveződve, egy kitöltendő térképet és tollat a kezünkbe ragadva indultunk útnak különböző területfelosztások szerint, hogy feltérképezzük a környező utcákat. Ötfős csapatunk a Révay utca felé vette az irányt, de már néhány méter után egy magas járdaszegéllyel kellett szembenéznünk. – Ez jellemző – jegyezte meg a velünk tartó kerekes székes hölgy. – A zebra egyik oldala alkalmas az átkelésre, míg a másiknak túl magas a kialakítása. 

Tovább haladva túl szűk járdák, meredek lejtők, úthibák, felújítások vagy éppen a járda közepére kihelyezett táblák gátolták az akadálymentes közlekedést.

A fővárosban jobb a helyzet

Kerekes székes csoporttársunk azt is elmondta: habár Budapesten a mozgáskorlátozottak tömegközlekedése jóformán kimerül a 4-es és 6-os villamossal, valamint a 4-es metróval, a fővárosi helyzetet sokkal jobbnak látja a vidékinél. Már az új autóbuszok közül is jó néhány alkalmas a mozgáskorlátozottak szállítására, ám, mivel szabály szerint egyszerre csak egy kerekes székest szállíthatnak, néha ezeknek az igénybevételéből is gond adódik. A legtöbb probléma mégis inkább abból ered, hogyan jussanak el egyáltalán a tömegközlekedési eszközökhöz.

A körülbelül egyórás felderítést követően valamennyien visszatértünk kiindulási pontunkhoz, hogy az OpenStreetMap 10. születésnapját és a közös erőfeszítést egy hatalmas torta elfogyasztásával ünnepeljük meg. Ez a feltérképezés persze csak amolyan ízelítő volt, a város akadálymentességi térképének az elkészítése még sok munkát igényel. Bodó Péter, az akadalymentesterkep.hu oldal üzemeltetője szerint előreláthatólag augusztus végén lesz elérhető. 

A térképről

• Az utak és a járdák járhatósága mellett a térképen például a közintézmények, a boltok, a parkolók és az éttermek akadálymentességét is jelölik.

• Bárki bővítheti az interneten megtalálható, ingyenesen használható akadálymentességi térképet.
 

Sok-sok apróság is számít

Vid Natasa, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége Ifjúsági Tagozatának vezetője

Mennyire vannak meg Budapesten a mozgáskorlátozottak közleke-déséhez szükséges feltételek?
– Nagyon sok helyen érezhető a törekvés, de sajnos sokszor a legjobb szándék ellenére sem oldódik meg a kérdés. Valahol sikerül, valahol nem. Sokszor a kivitelezők nem tudják, kinek, mit és milyen célból építenek. Nehéz belegondolni, miért számít rengeteget nekünk, kerekes székeseknek 3-4 centiméter is. Pedig akár ennyin is múlhat a gördülékeny közlekedésünk.

Sokan nem tudják, gyakran milyen nehézkes az önök számára a közlekedés. Hogyan viszonyulnak ehhez a témához az emberek, és hogyan kellene?
– Nem mindenki gondol bele, mennyire más mozgáskorlátozottként közlekedni, pedig akárki kerülhet hasonló helyzetbe, akár egy lábtörés ideje alatt is. Én nem arra kérem az embereket, hogy rám gondoljanak, amikor kialakítanak egy túl magas szegélyt vagy egy szűk járdát, hanem gondoljanak a babakocsival közlekedő édesanyákra, a saját feleségükre, szeretteikre vagy barátaikra.

Elsősorban miben segítene az akadálymentességi térkép?
– Lehetővé tenné a biztonságosabb és könnyebb közlekedést, segítené a szocializációt, a tapasztalatgyűjtést. A mozgáskorlátozottak sokszor terv nélkül indulnak el otthonról. A térképnek köszönhetően ez megváltozna. Előre eltervezhetnénk, hogyan juthatunk el bizonyos helyekre, láthatnánk, hogy megközelíthetőek-e kerekes székkel. A fiatal mozgássérülteknek pedig segítene az önállósulásban, a társadalomba való beilleszkedésben, hiszen őket – biztos útvonalterv híján – gyakran nem szívesen engedik el egyedül a szüleik. Sz. J.

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu