A taxisok szerda éjfélig tüntetnek

Tegnap is csak egy-egy sávon lehetett közlekedni a budapesti Erzsébet tér környékén, mert a taxisok forgalomlassítással tüntetnek az Uber ellen a Bajcsy-Zsilinszky út, az Andrássy út és a József Attila utca kereszteződésében.
Ha a jövő hétig sem döntenek számukra kedvezően, Budapest több pontján is demonstrálnak - közölte szerda reggel a tüntetést szervező egyik szakszervezet. 

Kedd délelőtt körülbelül 60-70 demonstráló sárga autót számoltunk össze, nagy részük a Bajcsy-Zsilinszky út Erzsébet tér melletti szakaszán parkolt, valamint több rendőrautó, és nagyjából egytucatnyi rendőr volt a környéken.

Visszafelé is elsülhet

A legtöbb taxis hétfő reggel óta kint van az utcán, és azt mondták, ma éjfélig, amíg él a rendőrségtől kapott területfoglalási engedélyük, biztosan ott maradnak. A helyszínen megkérdezett taxisok arra várnak, hogy milyen döntés születik a mai kormányülésen az ügyükben.

– Az események attól függnek, milyen döntés születik – mondta az egyik tiltakozó taxis. Számukra csak a betiltás lehet elégséges megoldás, bár ennek az esélyét már nem látják egyformán a taxisok. Volt, aki bízott abban, hogy a lezárással célhoz érnek, más viszont az egész demonstráció hasznát megkérdőjelezte. „Úgy néz ki, hogy csak az Ubernek csináltunk reklámot, és lehet, hogy sok embernek ellenszenves, hogy lezárjuk az utat” – mondta. Igaz, ennek ellenére úgy véli, bármi is legyen ezután, ki kellett állniuk a saját érdekükben, mert illegális az Uber működése.



Azt egyelőre még maguk a résztvevők sem tudják, hogy milyen eszközökhöz nyúlnak majd, ha nem tiltják be az Ubert. Mindenesetre többen is egy lehetséges mozgó demonstrációról beszéltek, amely az egész várost megbéníthatja.

Van már szabályozás

Közben a fuvarozói és taxis szakmai szervezetek levélben fordultak a miniszterelnökhöz, hogy tiltsák be az Ubert. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) és az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) azt kérte, hogy a kormányfő jelöljön ki egy hatóságot, amely koordinálja a vállalkozások tevékenységét, ha kell, bírságol és eljárásokat indít.

Metál Zoltán, az OTSZ elnöke lapunknak azt mondta: tavaly nyáron született egy kormányrendelet, amely kimondja, hogy a telefonos alkalmazással rendelt személyszállítási szolgáltatáshoz is hatósági engedély és speciális jogosítvány szükséges.  



Szerinte az a probléma, hogy az Uber szabályozást szorgalmaz, de a már érvényben lévő előírásokat sem tartja be. Nincsenek bejelentett munkavállalói, nincs megfelelő engedélye fuvarközvetítésre vagy taxizásra, és becslések szerint évi hárommilliárd forintos kárt okoz a költségvetésnek. Ezért az OTSZ feljelentést tett az Uber ellen.

Metál Zoltán hozzátette: azok a taxisok, akik tüntetnek, már senkiben sem bíznak. Az érdekképviselet célját tiszteletben tartják, de a kamara és a két szövetség tárgyalásos úton szeretné rendezni az ügyet. Erre mintegy kétezer taxis aláírása adott nekik felhatalmazást.

Dudás Zoltán, a BKIK közlekedési osztályának elnöke szerint az Uber azért veszélyes, mert olcsóbb szolgáltatást, innovatív megoldást kínál, de adómentes jövedelemről mutat példát. Hozzátette: a taxisoknak rengeteg szabályozásnak kell megfelelniük, hogy fuvarozhassanak, ám ha más szereplők nem felelnek meg az előírásoknak, elvész a tisztességes piaci verseny lehetősége.

Terjeszkedés és tiltás

A mintegy 50 milliárd dollár értékűre becsült amerikai Uber jelenleg 68 ország több száz városában érhető el. A nemzetközi terjeszkedés szinte sehol sem volt zökkenőmentes, és taxis demonstráció sem Budapesten történt először az Uber miatt.

Németország tavaly márciusban tiltotta be az engedély nélküli személyszállítást, és Spanyolország is megtiltotta az alkalmazás használatát, tisztességtelen versenyre hivatkozva.

Van azonban az ellenkezőjére is példa: az angol legfelsőbb bíróság döntése szerint a telefonos alkalmazás nem minősül taxiórának, ezért a londoni Uber-sofőröknek nem kell megfelelniük a hagyományos taxisokra vonatkozó szabályozásnak.

Adóellenőrzés

Fokozott ellenőrzésre számíthatnak az Uber-sofőrök, és a szankciók is emelkedhetnek, ha nem javul a szabálykövetési hajlandóságuk – közölte Pankucsi Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára.

A lebukási arány szinte 100%-os az Uber-sofőröknél, vagyis kockázatos adózókról van szó, ezért az adóhatóság folytatja az ellenőrzéseket – tette hozzá.

Akár kétmillió forint is lehet a bírság, attól függően, hogy magánszemélyről vagy cégről van-e szó.

A megosztáson alapuló internetes szolgáltatók is képesek adózni, a helyettes
államtitkár szerint ez nem olyan speciális tevékenység, amelyet a magyar adójogszabályok ne tudnának kezelni.

Mi az Uber?

Egy okostelefonos alkalmazás, amely összeköti a sofőröket és az utasokat.

A sofőrök nem hivatásosak, többségük kiegészítő munkaként vállalja a személyszállítást, saját autóval, saját időbeosztás szerint. Húszszázalékos jutalékot fizetnek az Ubernek, és jövedelmük után maguk adóznak.

Az út végén a fizetés automatikus a korábban regisztrált bankkártyával, és értékelni lehet a sofőrt. Sok negatív értékelés után a vezetőt letiltják.

Tarifák

Taxi              
Alapdíj: 450   
Kilométerdíj: 280  
Percdíj: 70   

Uber
Alapdíj: 380
Kilométerdíj: 165
Percdíj: 30

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu