Felpezsdítheti a hazai médiapiacot is a Netflix

Hetvenötmillió. Ennyi felhasználója volt világszerte január elején a néhány hete Magyarországon is elérhető, előfizetéses online videótékának, a Netflixnek.
Csak az elmúlt év utolsó negyedévében 5,59 millióan csatlakoztak a szolgáltatáshoz. Ugyancsak elképesztő adat, hogy a felhasználók az elmúlt évben 42,5 milliárd órányi videót streameltek; ez hatalmas ugrás ahhoz képest, hogy egy évvel korábban „csak” 29 milliárdot.

Angolosok előnyben

Hogy itthon hányan regisztráltak a Netflixre azután, hogy a cég január 6-án 129 másik országhoz hasonlóan Magyarországon is elérhetővé vált, nem lehet tudni, de nem valószínű, hogy a felhasználók száma meghaladná a néhány ezret. Ennek oka az lehet, hogy a szolgáltatás használhatósága egyelőre igen korlátozott.

A nálunk elérhető címek száma alacsony – közvetlenül a megjelenése után nálunk 171 sorozat és 548 film volt hozzáférhető, míg a cég hazájában, az Egyesült Államokban előbbiből 1157-et, utóbbiból 4593-at nézhettek meg az előfizetők az első ingyenes hónap után ugyanazért az összegért. Ráadásul jelenleg sem szinkronos változatot, sem magyar feliratot nem kínálnak hozzájuk.

Előbbi azért gond, mert jelenlegi formájában a szolgáltatás nem tud versenyképes legális alternatívája lenni az illegális letöltésnek, hiszen azok, akik a külföldi vetítésekkel egy időben szeretnék nézni a sorozatokat, csak nagyon keveset találnak meg közülük. Utóbbi pedig azért, mert a hazai közönség erősen ragaszkodik a szinkronizált tartalmakhoz. Megerősítette ezt a Cinema City tavaly év végi kutatása is: a megkérdezettek 78,1 százaléka szerint a mozikban vetített filmek nyelve ideális esetben a magyar.

A családi film kell

De nemcsak a mozikban, a tévében is a szinkronos tartalmat keresi a hazai közönség – írták nekünk a témában megkeresett, itthon a Netflixéhez hasonló, úgynevezett előfizetéses video-on-demand (s-vod) szolgáltatást nyújtó cégek.

A Telekom a MoziKlubbal, a UPC a MyPrime-mal, az HBO pedig az HBO GO-val képviselteti magát ebben a szegmensben. Ők, akárcsak az amerikai óriáscég, előfizetési díjért cserébe korlátlan hozzáférést engednek a rendszerükben megtalálható tartalmakhoz, amelyeket a felhasználók akkor és ott néznek meg, ahol csak kedvük tartja: a tévéjükön, a számítógépükön, a tabletjükön vagy a telefonjukon. Igaz, ezeknél nem valósul meg a szolgáltatófüggetlenség: csak azok férnek hozzá a kínálathoz, akiknek az adott cégnél van tévé-előfizetésük.

A megkérdezett társaságok szerint mégis egyre többen vannak azok, akik élnek is ezzel a lehetőséggel. Hogy hányan lehetnek, akik köszönik, nem, vagy legalábbis kevesebbet kérnek a hagyományos, szerkesztett tévéadásból, és inkább előfizetnek vod szolgáltatásokra, kérdés; az általunk megkeresett cégek sem közölték az előfizetők számát. A legtöbbet a Telekom árulta el azzal, hogy több tízezer főről van szó.

Azt azonban megtudtuk tőlük, hogy mire kíváncsiak leginkább az előfizetőik. Az HBO-nál az egyedi, máshol nem elérhető tartalmak, a saját gyártású sorozatok – a Trónok harca és a True Detective, illetve a magyar készítésű Aranyélet, a Társas játék és a Terápia – vonzzák a legtöbb nézőt, és nagyon jó számokat hoznak a hollywoodi kasszasikerek is.

A Telekom szolgáltatásának felhasználóira más jellemző: ők leginkább a gyerekeknek szóló tartalmakból, a vígjátékokból, valamint a családi filmek közül válogatnak az egyéb filmnézési lehetőségek – például a hagyományos tévézés vagy a mozi – mellett, kiegészítésképpen.

Terjedni fog

A szolgáltatók arra számítanak, hogy a jövőben is folytatódni fog az igény szerinti tévézés térhódítása, s az új szolgáltatók még segíthetnek is ennek ismertebbé tételében. – Az új piaci szereplők mindegyike a több képernyőn, on demand módon történő film- és sorozatpiacot építi, ezáltal gazdagítja a tévézési, szórakozási lehetőségeket. Közös érdek, hogy a legális, minőségi, kényelmes tartalomfogyasztás Magyarországon is elterjedjen – közölte a Telekom arra a kérdésre, hogyan hat majd a Netflix megjelenése a szektorra, és benne a saját szolgáltatásukra.

A UPC-nél is hasonlóan látják: ők is arra számítanak, hogy a Netflix felpezsdíti az edukációs folyamatot, és itthon is az eddiginél nagyobb ütemben terjed majd az on demand alapú tartalomfogyasztás.

Az HBO-nál ezt az aspektust nem említették. A cég a csak saját felületen elérhető saját gyártású minőségi tartalom mellett teszi le a voksát.És ameddig folytatják ezt a hagyományt, biztosak a sikerben, függetlenül attól, ki lép be az adott piacra.

Tévézés

Az igény szerinti szolgáltatások azért válnak világszerte egyre népszerűbbé, mert az új technológiákra fogékony fiatalok egyre kevesebb időt töltenek televíziózással. Ez a magyarországi nézettségi adatokból is kitűnik.

Átlagosan 379 percet ültek a tévékészülék előtt az 50 felettiek naponta, míg a 18–29 évesek csak 203-at (Nielsen, 2015. december).

A tévék nézettsége ettől persze még magas maradt, és bár tavaly néhány perccel csökkent a tévénézésre fordított idő, a korábbi években még emelkedés volt kimutatható a magyar lakosság körében.

Mi is a Netflix?

Fix havidíj ellenében (nálunk egyelőre a 8 eurós csomag érhető el) korlátlan filmezést és sorozatnézést kínál, bármilyen böngészőből elérhető, nem kell hozzá kábel- vagy tévé-előfizetés.
 

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu