Gyorsabb és olcsóbb az e-per

A polgári peres eljárásokban július 1-től kötelező lesz a bírósággal való elektronikus kapcsolattartás.
Az Országos Bírósági Hivatal tegnap közölte: a birosag.hu oldalon ügyfél-tájékoztatókkal segít az átállásban az E-perek 2016 menüpontban. Hozzátették, a következő öt hónapban a jogi képviselőknek, a gazdálkodó szervezeteknek, a közigazgatási szerveknek is fel kell készülniük, és el kell sajátítaniuk a rendszer használatát. Az egyes pertípusokhoz kapcsolódó részletes leírások és nyomtatványok mellett az ügyfelek arról is tájékoztatást kapnak, hogy milyen módon tudják megfizetni az elektronikus eljárási illetéket, és melyek a rendszer használatához szükséges tudnivalók – írták.

Az elektronikus pervitel a gazdálkodó szervezetek és a jogi képviselővel eljáró peres felek, továbbá a közigazgatási szervek számára lesz kötelező, míg a személyesen eljáró természetes személyek július 1-től változatlanul, választható lehetőségként vehetik igénybe – tudtuk meg az Országos Bírósági Hivataltól.

A bíróságokon 2013. január 1. óta van lehetőség polgári perben az elektronikus kapcsolattartást választani, azóta összesen 444 ügy indult elektronikusan, a bíróságokra pedig 2502 elektronikus beadvány érkezett. Az OBH elmondta: a polgári perek iratait a bíróságokon változatlanul papíralapon kezelik, tehát azok abban a formában is rendelkezésre állnak.

Az OBH szerint az e-perekkel csökken az ügyfelek papírmunkája és a postaköltsége. A kézbesítésről elektronikus tértivevényt állít ki a rendszer, amely biztonságos, és igazolja a beadvány beérkezését. Homoki Péter ügyvéd, a Budapesti Ügyvédi Kamara tagja elmondta: az ügyvédeknél nem opcionális az e-per.

– Nehézség mindenképpen lesz az átállásnál, az elérhető rendszer még nem 100%-ban végleges, szükség van fejlesztésekre. Kezdetben úgy tervezték, hogy személyes ügyfélkapura érkezzenek az iratok, de mivel sokszor az ügyvédek munkatársai végzik az iratok le- és feltöltését, ki kellene adni a személyes ügyfélkapuadatokat. Jelenleg egyeztetés folyik arról, hogy perkaput vezessenek be – magyarázta Homoki Péter.

– Vannak olyan ügyek, mint például az adóügyi eljárások, ahol rengeteg jó ok van az elektronikus adatkezelésre, mert a számítógép így pontosan tudja értelmezni az adatokat és kalkulálni velük – tette hozzá.

A bírósági ügyintézésben azonban jóval szűkebb az a terület, ahol az iratok elektronikus formája ilyen nyilvánvaló előnyt jelent. Az elektronikusan megérkezett iratokat sok esetben egyébként is ki fogják nyomtatni, akár megőrzés miatt, akár csak a hosszabb iratok elolvasása és véleményezése miatt.

– Az e-pereknek az előnyük jelenleg inkább az – tette hozzá –, hogy nem kell postára adni a dokumentumokat, így a postaköltség megspórolása mellett a kézbesítés is gyorsabbá válik, és hamarabb tudomást lehet szerezni a bírósági döntésekről.

Az elektronikus iratok egyszerűbben és gyorsabban továbbíthatók, tárolhatók és könnyebb keresni bennük – mondta el lapunknak Hegedüs Márton, a Microsec Zrt. ügyvezető igazgatója. – A költségmegtakarítás mellett a postai továbbítás kiváltása óriási előny, és megfelelő informatikai rendszer kiépítése esetén az elektronikus üzenetek részben automatizáltan is feldolgozhatóak, így az adminisztrációs költségek is jelentősen csökkenthetőek. Az elektronikus aláírás pedig jóval biztonságosabb, nem lehet hamisítani vagy letagadni – tette hozzá. A peres eljárásokban a felek általában jogi képviselőt bíznak meg, így az e-perrel járó változás az ügyvédeket érinti.

– Az ügyvédeknek és jogtanácsosoknak minősített elektronikus aláírásra van szükségük, amellyel 80-90%-uk már most is rendelkezik. A jogászok az elektronikus dokumentumkezelésben és elektronikus aláírásban már tapasztaltak – tette hozzá Hegedüs Márton –, de az új e-peres eljárásokban az ügymenet el fog térni a cégeljárásban megszokottól, ami felkészülést igényel.

– A legfontosabb, hogy elektronikus aláírással nem kell kinyomtatni és papíron is aláírni a dokumentumokat, miközben pont ugyanolyan joghatással bír az aláírásunk, mintha tollal írtunk volna alá – magyarázta dr. Szűcs Katalin, a Netlock cégvezetője és jogi igazgatója. Az elektronikus aláírással egy virtuális pecsétet tesznek a fájlra, amely egyértelműen az aláíróhoz köti azt, és bizonyítja, hogy az adott fájlt senki nem változtatta meg azóta, hogy rákerült az aláírás.
 

Az elektronikus kapcsolattartás az egyes beadványfajtákra rendszeresített űrlapok használatának segítségével lehetséges, melyek a www.birosag.hu internetes oldalon megtalálhatóak.


Az űrlapok kizárólag elektronikus úton terjeszthetőek elő, külön űrlapok vannak azok számára, akik Ügyfélkapun keresztül tartanak kapcsolatot a bírósággal, illetve más űrlapokat kell alkalmazniuk a Hivatali Kaput használóknak. A Hivatali Kapu a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer része, amelyen keresztül a csatlakozott szervezetek tudják hitelesen intézni az ügyeiket, míg az Ügyfélkapun keresztül a természetes személyek vehetik igénybe az elektronikus kapcsolattartást.

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu