Átalakuló pályaudvarok

Egy éven belül másodszor kérte fel a kormány a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy gondolja végig a Déli pályaudvar jövőjét, a vasúti és utasforgalom Kelenföldre költöztetésének lehetőségét.
A kérdés először tavaly márciusban vetődött fel, mert az év elején kődarabok hullottak a sínekre a Délibe vezető alagútnál, emiatt két hónapon át csak Kelenföldig közlekedtek a vonatok. Idén január végén az egyik Kormányinfó tájékoztatón is előkerült a téma.

Válaszok nincsenek

Hogy a tavaly elrendelt vizsgálat milyen eredményre jutott, lezárult-e egyáltalán, nem lehet tudni, hivatalos információra ezzel kapcsolatban nem bukkantunk. Bár a tárca az elmúlt hetekben több médiumnak is megerősítette, hogy jelenleg is elemzi a lehetőségeket, az elképzelhető forgatókönyvekkel, időzítéssel és finanszírozással kapcsolatos kérdéseinkre nyolc nap után sem kaptunk választ.

A MÁV-nál is érdeklődtünk arról, hogy a Déli bezárása esetén a Kelenföldi pályaudvar át tudná-e venni a jelenlegi forgalmat, vagy szükség lenne-e fejlesztésekre, és ha igen, milyenekre. Kérdéseinkre szűkszavú válaszban a kommunikációs osztály türelmet kért, mondván, a vasúttársaságnak egyik kérdéskörben sincs tudomása hivatalos döntésről.

Kelenföld nem bírná



A MÁV tavaly, a Déli bezárása idején az Index hasonló kérdéseire azt válaszolta: a Kelenföldi pályaudvar a kapacitása határán működik, és több okból sem tudja átvenni a másik pályaudvar forgalmát. Egyrészt azért, mert az állomás vágányhálózata nem alkalmas a vonatok szerelvényeinek tárolására, felkészítésére, kisebb javítására. Másrészt, mert ez az állomás a nyugati vasúti összeköttetések egykapus kiszolgálója is, jelentős tehervonat-forgalommal.

Végül pedig azért, mert az őrmezői oldalon tervezett P+R parkoló építése miatt az állomás eredetileg 28 vágányos vágányhálózata 20 vágányra korlátozódott, jelentősen csökkentve az átbocsátóképességét.



A Déli bezárásának ötlete évtizedek óta rendszeresen előkerül. Amióta azonban az alagút tavalyi megcsúszása miatt elkerülték a vonatok a pályaudvart, arról is újabb és újabb elképzelések láttak napvilágot, hogyan alakulhatna át a környék.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter parkosítást említett. Sajtóhírek szerint ez annyit jelentene, hogy a Vérmező folytatásaként újabb zöld terület, esetleg egy P+R parkoló jönne létre a mostani peronok helyén. Tavaly azonban az is felmerült, hogy ezen a részen épülhetne meg az új budai kórházkomplexum.

Van még ötlet

A kormány a Nyugatit sem hagyná érintetlenül, a nagyszabású tervek miatt akár két évre is lezárhatnák a pályaudvart. A legutóbb ismertetett elképzelések szerint újjáépítenék és átalakítanák a Gustave Eiffel tervezte csarnoképületet, a vágányokat a föld alá vezetnék, és zöld, parkos sávval kötnék össze az általakuló Városligettel.   


 
A koncepcióról az ötletadó Finta József építész a Népszabadságnak korábban azt mondta: „lenne benne domb, kisvasút, tó, vízesés, csendes zugok és pezsgő sétányok kávézókkal, éttermekkel. A gyerekeket játszóterek, mászófal, tudományos interaktív játszóház és kisállat-simogató várná, és legfőként sok fű és fa.”

A hírek szerint a kormány ma tárgyal újra az elképzelésekről.

A mérnökök nem zárnák be a Délit

Nem ért egyet a Déli pályaudvar bezárásával a Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési Tagozatának elnöksége. A megszüntetés lehetőségéről legutóbb 2001-ben készült átfogó vizsgálat, amely arra jutott, hogy a pályaudvar megszüntetése indokolatlan – írták januári nyilatkozatukban.

A Déli feladatköre a főváros vasúthálózati rendszerében nem, vagy csak rendkívül nagy költségigénnyel és az utazóközönséget hátrányosan érintően pótolható. Támogatnák a felesleges üzemi és egyéb területek más célú felhasználását – például közpark vagy ugyanakkor parkoló létesítését –, de csak a megtartandó vasúti személyközlekedési létesítmények mellé-, alá- vagy fölépítésével.

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu