Marad az Uber

Mától él az a kormányrendelet, amelynek értelmében a helyszínen levehetik a rendszámot az ellenőrök arról az autóról, amellyel tevékenységi engedély nélkül végeztek személytaxi-szolgáltatást.
Kisebb hiányosságokért – például ha hiányzik a személyszállításra használt jármű taxi-igazolólapja, vagy ha az autón, illetve az utastérben nem látható díjtáblázat – akár 600 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak a sofőrökre.

Bár Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára kedden még arról beszélt, hogy a jogszabály március vége előtt nem lép hatályba, kiderült, hogy azt már február 11-én kihirdették, nyolcnapos határidővel.

Emellett az engedély nélküli, feketepiaci taxizás visszaszorítása érdekében március 11-től újabb szankciók lépnek életbe. A tárca jelezte, hogy továbbra is folyamatosan keresi a versenyt súlyosan torzító, jogellenes gyakorlatok elleni hathatós fellépés jogszabályi eszközeit.

A hírre az Uber magyarországi vezetője, Fekete Zoltán rendkívüli sajtótájékoztatón reagált, ahol kijelentette: a cég folytatja működését Budapesten. – Nem hagyjuk cserben a 110 ezer utast, aki Budapesten használja a rendszert. Nem hagyjuk cserben azt a 17 ezer aláírót sem, akik a petíciónkban jelezte, hogy az Uber mellett áll, és szeretné, hogy továbbra is elérhető legyen. És azt az 1200 magyar családot sem hagyjuk cserben, amelyeknek a megélhetése függ ettől a rendszertől – közölte Fekete.


Illusztráció: Katona László

Hozzátette: optimista, hiszen a kormány többször világossá tette, hogy a magyar emberek mellett áll, márpedig a magyar emberek kifejezték, hogy szeretik az Ubert. Megjegyezte azt is, hogy a felhasználók által szignózott petíciós íveket átadják az NFM képviselőinek, bizonyítva velük a szolgáltatás támogatottságát.

Az ügyvezető hangsúlyozta: az Uber nem taxis szolgáltatást üzemeltet Budapesten, hanem egy olyan platformot, ahol a sofőr és az utas egymásra találhat. – Az Uber nem taxi, nincs diszpécserközpontja, nem lehet leinteni. Az Ubernél nincs feketefuvar, nincs zsebbe fizetés vagy lehúzott turista – magyarázta Fekete. A kormányzat mindeközben egyértelműen taxinak tekinti az Ubert.

Fekete arra a kérdésre, mit tesz majd a cég azokért az autós partnereiért, akiknek elveszik a rendszámát, az ügyvezető többször is kijelentette: az Uber továbbra is kiáll a sofőrökért. Arról, hogy ezt milyen formában teszi majd, kevés konkrétumot árult el az ügyvezető.

– Erről korai lenne beszélni, hiszen ilyesmi még nem fordult elő. Jogi segítséget mindenképpen nyújtunk a sofőröknek, számíthatnak a támogatásunkra. Fekete azt is hangsúlyozta: az Uber számára rendkívül fontos, hogy folytatódjanak a korábban megkezdett tárgyalások a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal és a többi érintett szervezettel. – Vannak megoldási javaslataink az adózással és az engedélyezéssel kapcsolatban, amelyeket rendre előadunk a különböző hatóságoknak, kormányzati szerveknek. Szerintünk mindenki érdekelt abban, hogy békésen és konstruktívan rendeződjön ez a helyzet, és hogy az Uber-sofőrök jogkövetően tevékenykedjenek.

Egy tavaly augusztus elején hatályba lépő rendelet alapján már az uberező autósoknak is le kell tenniük a személyszállítói, valamint az úgynevezett PAV II-es pályaalkalmassági vizsgát. Ezzel kapcsolatban Fekete Zoltán elmondta, hogy 1200 sofőrjük folyamatosan váltja ki az előírt engedélyeket, és jelenleg már nincs olyan sofőr, akinek nincs folyamatban az engedélykérelme.

Hogy segítse autós partnereit, az Uber tavaly leszerződött az egyik legnagyobb fővárosi képzőcéggel. A folyamatot ennek ellenére is hosszúnak és bonyolultnak nevezte az ügyvezető. – Hat hónapig is eltarthat, mert a hatóság kapacitási gondokkal küzd – jelezte.

Számokban

Az év végére a mostani 1200 helyett 2000 sofőrt szeretne az Uber Budapesten.

A budapestiek 72 százaléka úgy gondolja, hogy az Ubernek folytatnia kellene működését a fővárosban.

88 százalék úgy gondolja, hogy a közösségi gazdaság és az új digitális technológiák új gazdasági lehetőségeket teremthetnek a budapestieknek és adó-
bevételeket az államnak.

Az Uber-felhasználók 96 százaléka elégedett a szolgáltatással.

86 százalékuk igen ritkán, 55 százalékuk pedig egyáltalán nem használ taxit – az IPSOS felmérése szerint.

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu