Egy héten belül megoldják a Klik fizetési problémáit

Egy héten belül megoldás születhet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) finanszírozási problémáira - mondta Palkovics László oktatási államtitkár a köznevelési kerekasztal második, kedden a fővárosban tartott ülése után. A tanácskozáson a fenntartói munkacsoport a Klik átalakítására tett javaslatot és állami beavatkozást kezdeményezett.
LMP: a kormány ne csökkentse tovább az oktatás forrásait! - részletek itt.

Palkovics László - aki hatékonynak minősítette a tanácskozást - az ülés után tartott sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva elmondta, nincs vita abban, hogy a Klik finanszírozási nehézségekkel küzd, a hiány 17 milliárd forint, a problémára egy héten belül szeretnének megoldást találni. Ezt az összeget teljes egészében kipótolják majd, az átalakítások során arra kell majd törekedni, hogy a hiány ne termelődjön újra.

Az ülésen a hat munkacsoport beszámolt az elmúlt két hétben folytatott tevékenységéről. A munkacsoportok csaknem száz szakembert hívtak meg és mintegy 150 témát vetettek fel - tette hozzá az oktatási államtitkár.

Az önkormányzatok is beszállhatnának anyagilag

Felmerült, hogy a települések nagyobb részt vállaljanak a fenntartásban, a működésben, ha erre képesnek érzik magukat, ahol ez nem lehetséges, ott pedig az állami fenntartás a megoldást - vetette fel Bíró Gábor a fenntartói munkacsoport képviseletében.

Az állami fenntartás területén gyors szervezeti és rendszerszintű változtatásra van szükség - mutatott rá. Jó lenne, ha a Klik jobban támaszkodna az iskolákban fellelhető tapasztalatokra, és jobban bevonná az iskolákat a feladatok ellátásába - közölte. Felvetette, hogy minden szervezeti egységben álljon rendelkezésre költségvetési fedezet, és a gazdálkodási feladatok ellátásában kapjanak szerepet az iskolák, amelyeknél egyúttal érjék el a takarékos gazdálkodást.

15 pontban foglalták össze a problémákat

Nyolc szervezet delegáltjai vettek részt az alakuló ülésükön, de nyitottak a további bővítésre - jegyezte meg Tóth Tamás, a pedagógusfoglalkoztatási munkacsoport képviselője. Közölte: 15 pontban foglalták össze a problémákat, ezek között van a pedagógusok munkaideje, az adminisztrációs terhek csökkentése, a kötött munkaidő, a helyettesítés, a vezetői óraszámok csökkentésének lehetősége, az üres álláshelyek betöltése, a nyugdíjasok továbbfoglalkoztatása. A tárgyalandó témák között jelölte meg a 2017. évi pedagógusminősítési keretszámok meghatározását.

Az Oktatási Hivatal (OH) szervezetfejlesztési kérdéseit tekintették át - mondta el Puszter Bernadett, a köznevelés-irányítási munkacsoport képviseletében. Kitért arra, hogy az átalakítások során az egyszerűség, az átjárhatóság és a profiltisztítás az a szempont, amelyet figyelembe kell venni. Megemlítette az adminisztrációs terhek csökkentését is, kiemelte: az OH rengeteg adatot kezel, és szükségesnek látják egységes informatikai rendszer létrehozását.

A tankötelezettség kérdésében egyöntetű volt az álláspont: a 16 éves korhatárt nem tartják időszerűnek megváltoztatni - közölte Zalay Szabolcs, a gyermek- és tanulói életút munkacsoport képviseletében . A tanácskozáson, amelyet konstruktívnak nevezett, ígéretet kaptak arra is, hogy az Arany János Tehetséggondozó Program problémáit napokon belül megoldja a fenntartó.

Egységes tanárképzés kellene

A tanárképzés egységesítésén el kellene gondolkodni - vetette fel Liptay Kálmán, a pedagógushivatás munkacsoport képviselője. Emellett speciális, új típusú doktori fokozat odaítélését is javasolta, és kitért arra, hogy a gyakorlati és mentorképzésről szintén beszélni kell a jövőben. Erősítené emellett pedagógus-utánpótlást is.

Az előttük álló legfontosabb feladat a nemzeti alaptanterv és a kerettanterv felülvizsgálata és áttekintése, a vonatkozó javaslatok megtétele - közölte Csépe Valéria, a tartalomfejlesztési munkacsoport képviseletében. Külön kiemelte ezeknek az 1-4. osztályra vonatkozó sürgős felülvizsgálatát és az enyhítésre vonatkozó javaslatok kidolgozását, valamint annak áttekintését, hogy mit hogyan, mikor tanítanak, amihez kapcsolódik a tankönyv és módszertan kérdése is.

Új tagok is voltak a beszélgetésen

A tanácskozáson új tagok is bekapcsolódtak a munkába, így a megyei jogú városok szövetsége, a kisvárosi önkormányzatok országos érdekszövetsége, a katolikus egyház, valamint az óvodapedagógusok. Meghívták az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét (AME) is, amely azonban nem jelent meg a tanácskozáson - mondta el.

Horn György, az AME elnöke az oktatási államtitkárnak küldött levelében jelezte: szervezetük a civil közoktatási platform tagjaként addig nem tud részt venni a kerekasztal munkájában, amíg a pedagógus sztrájkbizottság 25 pontjában, illetve a Tanítanék Mozgalom 4 pontjában nem történik megállapodás.
A kerekasztal a következő ülését két hét múlva tartja.

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu