Felnőtteknek készít animációs filmeket

Szerdán jelenik meg DVD-n és Blu-rayen a Szörny Egyetem. Az animációs film rendezőjével, Dan Scanlonnal beszélgettünk.
 
Tizenkét évvel a Szörny Rt. után készült el a Szörny Egyetem, amely a nagy sikerű animációs film előzményeit mutatja be. Ezzel a filmmel az ijesztgetésspecialista Sully és Mike barátságának gyökereihez tért vissza a Pixar.

Milyen kapcsolata van az első filmmel?
– Mindössze egy hónapja dolgoztam a Pixarnál, amikor elkészült a Szörny Rt., így ez volt az első film, amelynek a záróbuliján részt vehettem. Ennek köszönhetően természetesen különösen jó érzésekkel gondolok vissza a filmre, amelynek azóta is különleges helye van a szívemben. Ennek az az oka, hogy én is úgy éreztem egy kicsit magam akkoriban a Pixarnál, mintha abban az ijesztgetőüzemben dolgoztam volna, ahol Mike és Sully. Az, hogy most megírhattam és meg is rendezhettem a Szörny Rt. előzményfilmjét, rendkívül sokat jelent számomra.

Tizenkét év alatt újoncból bennfentes munkatárs lett. Milyen utat járt be?
– A Pixar művészi csapatának tagjaként szoros közreműködésben dolgozhattam az évek során írókkal és rendezőkkel, például a Toy Story harmadik részén. Ez volt a lehető legjobb oktatás, amelyben egy rendezőpalánta részt vehet. A munka során magabiztossá váltam, megismertem a képességeimet. Egyszerre több történeten dolgoztunk folyamatosan, és mindig csak olyasmit csináltunk, ami jót tett a sztoriknak.

Hogyan választották ki ezek után első önálló rendezésre?
– Ennek a munkának az egyenes következménye volt. Közösen ötleteltünk azon, hogyan lehetne folytatni a filmet, így született az az gondolat, hogy a folytatás egy előzményfilm legyen, amely bemutatja ennek a barátságnak a kezdetét. Mike és Sully fiatalságáról készítettünk egy előzetest, majd megkértek arra, hogy írjam és rendezzem meg a filmet.

Az animáció világa bő egy évtized alatt rengeteget változott.
– Igen, sokat változott ez a világ, ami érdekes kihívás elé állított bennünket. Úgy kellett kihasználnunk a változásokat, hogy közben ez a film még mindig ugyanúgy nézzen ki, mint az előző, és ugyanabban a világban játszódjon. A karakterek tervezésekor arra törekedtünk, hogy legyenek olyan szépek, amennyire csak lehet, ugyanakkor meg akartuk tartani az egyszerűségüket is. Remélem, hogy ez sikerült.

A jó animációs filmen nemcsak a gyerekek, hanem szüleik is remekül szórakoznak. Hogyan tudják ezt elérni?
– Az elsődleges célcsoport saját magunk vagyunk minden új film esetében. Magunkra gondolva készítjük el őket, nem az a célunk, hogy kifejezetten és kizárólagosan gyerekeknek szóljanak az alkotások, de mindenképpen az ő sajátosságaiknak megfelelő mozikat akarunk készíteni. Ugyanakkor természetesen az is érdekel bennünket, hogy mit szeretne egy felnőtt látni egy ilyen technikával készült előadáson.

Gondolom, hogy akkor is a felnőttek jártak a kreatív csapat fejében, amikor az amerikai egyetemi élettel kapcsolatos rituáléknak adtak egy pofont…
– Igen, de azért a vad egyetemi szokások bemutatását is igyekeztünk a gyerekek számára kompatibilisen megoldani.

Ön szerint mi szükséges egy jó animációs filmhez?
– Egy megkapó történet, egy olyan karakter, akiben hinni lehet és az őszinteség. A vizualitás terén kicsit többet kell nyújtani, mint amit a valóság tud. Akkor érdemes egy történetet animációs filmként elmesélni, ha ez tud adni valamit az egészhez. Valamit, amit élő szereplős filmmel nem lehet elérni.

Van kedvenc karaktere a Szörny Egyetemről?
– Mindenkit kedvelek, de talán a dékán, akinek Helen Mirren kölcsönözte a hangját, a legnagyobb kedvencem. Nagyszerű lehetőséget adott arra, hogy egy csodás női karaktert is írjunk a történetbe. A legsikeresebb ijesztgetőként, azt hiszem, emlékeztet mindannyiunkat egy-egy volt tanárunkra, aki egyszerre ijesztő és nagy tudású is.

Mi lesz a következő munkája a Pixarnál?
– Még nem tudom, hiszen csak nemrég tértem vissza a vakációmról. Az biztos, hogy egy eredeti ötleten szeretnék dolgozni.

A Szörny Egyetem után jöhet még újabb folytatás ebben a franchise-ban?
– Egyelőre nem tudjuk, most nagyon sok időt töltöttünk el ezekkel a karakterekkel.
 

Névjegy

Michiganben született 1976-ban.

A columbusi művészeti főiskolán végzett 1998-ban.

Animátorként és storyboard-művészként dolgozott a Pixarhoz való csatlakozása előtt.

A Pixarnál a Verdák és a Toy Story 3 elkészítésén is dolgozott, és a Merida, a bátor kreatív csapatának is tagja volt.

Feleségével San Franciscóban él, és saját produkciós cégük van Caveat Productions néven.

Cikk ajánló

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan