Szirtes Tamás: ABBA-dalok magyarul

A Madách Színház elsőként mutathatja be a Mamma Mia-musicalt saját rendezésű változatban. Az előadásról a teátrum főigazgatóját, a darabot rendező Szirtes Tamást kérdeztük.
A Mamma Miáról folytatott tárgyalás tíz éve alatt volt, hogy már majdnem feladták a musical megszerzését?
– Voltak reményteljes pillanatok, és voltak olyanok, amikor azt hittem, hogy nem sikerülhet. De sosem adtuk fel.

Hogyan zajlik egy ilyen folyamat? Mivel győzheti meg egy színház a jogtulajdonosokat arról, hogy oda lehet adni nekik a darabot?
– A jogtulajdonosok részéről meg kellett szülessen az a döntés, hogy engedélyezik az úgynevezett non-replica változatot, hiszen eddig mindenütt csak az eredeti, 1999-es londoni változat kerülhetett színre. A Madách Színház koncepciója azonban most is az volt, ami az elmúlt tíz évben, vagyis hogy csak önálló rendezésben, koreográfiával és díszlettel mutattunk be musicaleket. Ki kellett várni ezt a pillanatot, hogy a világon először megkapjuk a non-replica színre- állítás jogát.

Az, hogy non-replica változatban áll színpadra majd az előadás, kezdettől cél volt, vagy menet közben alakult ki a bizalmi viszony?
– A döntésben és a bizalmi viszony létrejöttében szerepe van a Madách Színház elmúlt tízéves történetének. Olyan nagy sikerű előadások, mint a Macskák, a Producerek, a Volt egyszer egy csapat, a Jézus Krisztus Szupersztár – és még hosszan folytathatnánk a sort –, teremtették meg a bizalmat és adták nekünk ezt a kivételes lehetőséget.

Mi az, amit a Madách Mamma Miája másképp szeretne majd csinálni, mint az eredeti verzió?
– A non-replica változatnál nemcsak lehetőség, hanem szerződéses feltétel is, hogy az eredeti előadásból semmilyen kreatív részletet nem lehet átvenni. Tehát a rendezés, a koreográfia, a díszlet és a jelmez mindenben kell, hogy különbözzön. Azonban megtartandóak a szerzői instrukciók, és ezeknek
szellemében megőrzendő a mű eredeti szellemisége.

Az ABBA-dalok eredeti nyelven vagy magyarul csendülnek majd fel?
– Magyarul. De vannak olyan híres sorok, amelyeket angol nyelven ismer mindenki. Lehet, hogy ezeket a készülő fordításban figyelembe vesszük.

Az, hogy a 700. előadáson túllépő Fantomot is így állította már színpadra a Madách egyéb darabok mellett, jelentett segítséget?
– Az operaház fantomja non-replica változatának bemutatási jogát szintén a Madách Színház, és rendezőként én magam kaptam meg a világon először. Andrew Lloyd Webber nemcsak maximálisan elégedett volt az előadással, de ennek hangot adott a világsajtóban is. Ez biztosan nagy segítség volt.

A Fantom hihetetlen sikerének mi lehet a titka?
– Az operaház fantomja mágikus mű. Ritkán születik ilyen a világon. Megérne egy hosszú elemzést a „siker titka”. De most álljon itt csak az az egyszerű tény, hogy ez a darab a világ bármely pontján egyenes utat talált az emberek szívéhez. 

A Mamma Mia meghívásos castingon találja majd meg a főszereplőket, vagy nyitott lesz a pálya akár relatíve ismeretlen, fiatal tehetségek előtt is?
– A casting feltétételei és koncepciója még kidolgozás alatt állnak. Várhatóan
december közepén lesz a válogatás. 

Vannak még olyan musicalek, amelyeket mindenképpen szeretnének megszerezni?
– Folyamatosan figyelem a világ zenés színpadainak új és új bemutatóit. Ha felbukkan olyan nagy jelentőségű mű, amelyik nálunk is érvényes mondanivalóval bír, akkor elkövetek mindent, hogy a Madách repertoárjára kerüljön.

A magyar musicalek egyre nagyobb teret kezdenek kapni a Madáchban Szente Vajkék „alkotói köre” segítségével. Ez tudatosan választott irány, melyet a jövőben is követnek majd?
– Bolba Tamás, Galambos Attila és Szente Vajk a Poligamy bemutatójával a Madách Színház repertoárjának második sikeres bemutatóját produkálták a Csoportterápia után. Tehetséges fiatal alkotók, akik előtt nyitva áll a színház, de ugyanez igaz lehet még sok-sok olyan szerzőre, akik eddig még nem kerestek meg. A Madách Színház és én mindig nyitottak vagyunk az új, kreatív elképzelésekre.
 

Portré - Szirtes Tamás

1945-ben született Budapesten.

1968-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskola színházrendező szakán Major Tamás osztályában.

Először a József Attila Színházban, majd a Miskolci Nemzeti Színházban dolgozott. 

1973 óta rendező a Madách Színházban, 2004 óta a teátrumot üzemeltető nonprofit kft. ügyvezető igazgatója.

1977–2005 között a Színház és Filmművészeti Főiskola színészhallgatóinak tanára; egyetemi docens.

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan