A magyar gőzmozdonygyártás fénykora

Egyedi fa mozdony modell, különleges gőzösök modelljei, dokumentumok és fényképek elevenítik fel a magyar gőzmozdonygyártás aranykorát. A magyar gőzmozdonygyártás fénykora című kiállítás 2014. március 9-ig látható a Közlekedési Múzeumban.
 
Az első hazai mozdony legyártásától, 1873-tól egészen az 1950-es évek végéig készültek Magyarországon gőzmozdonyok, közöttük olyan legendás típusok, mint a 424-es, a 301-es, vagy a 601-es. A fénykor az 1900-1919 közötti időszak volt.

A 20. század elején jelentősen megnövekedett az utazási kedv és az áruszállítás is fellendült. A 19. század végére a vasúti forgalom a többszöröse lett a néhány évtizeddel korábbinak. A korszakot lezáró 1914-19 közötti első világháború a vasúti szállítás további növekedését okozta. A megnövekedett tömegű vonatokat csak korszerű, nagyteljesítményű gőzmozdonyokkal lehetett továbbítani.

A Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára 1900-tól kezdve európai szinten is egyedülálló mozdonyfejlesztésbe kezdett, melynek eredményeként 1905-1919 között évente fejlesztett ki egy új mozdonytípust, és összesen mintegy 2500 gőzmozdonyt gyártott.



Ekkor születtek meg azok az alaptípusok, amelyek a gőzkorszak végéig (1970-es évek elejéig) kiválóan helytálltak. A magyar gőzmozdonygyártás az 1900-1919 között Európában élenjáró volt, és hosszú időkre megalapozta a magyar vasúti gépgyártás jó hírnevét.



A megnyitón és a következő hétvégén Abonyi Pál saját készítésű 375-ös H0-ás méretarányú mozdonya közlekedik a Közlekedési Múzeum H0-ás emeleti terepasztalán.



 

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan