Todd Haynes: A Carol klasszikus szerelmi történet

Holnap kerül a mozikba a Carol, mely az 50-es években két nő szerelméről szól, és az Oscar-gála egyik komoly esélyese. A filmről a rendezőt kérdeztük.
A Carol előkészületei több mint tíz éven át folytak, míg ön csak 2013-ban csatlakozott a csapathoz. Tudja, miért telt ennyi időbe létrehozni a filmet?
– Biztosan nem tudhatom, hiszen későn csatlakoztam. Most, hogy közeleg az Oscar estéje, sokan osztják meg a gondolataikat erről. Elképzelhetőnek tartom, hogy a leszbikus tartalom is közrejátszott benne.

Ha már az Oscart említi: érdekes, hogy a színes bőrű filmesek kimaradtak a jelöltek listájáról, de a Carol mellett ott A dán lány, mely egy nemváltó műtéten átesett művész portréját rajzolja meg...
– Tökéletlen a jelöltek kiválasztásának módszere, és megértem, hogyan érezhetnek a színes bőrű filmesek, amikor csak rengeteg fehér arcot látnak. Ahhoz azonban, hogy ezt az egész ügyet megértsük, egészen a felső vezetői szintig kell feltekintenünk. Fehér heteroszexuális férfiak döntenek a filmvilágban, és ez az, amin változtatni kellene. Én egyébként nem egy díj miatt, hanem az embereknek készítettem a Carolt, beutazhattam vele a világot, és ez az, ami igazán számít.

Azért elárulja, mire számít azon a fontos estén?
– Nagyon hosszú utat jártunk be azóta, hogy tavaly májusban Cannes-ban bemutattuk a filmet, jó ideje promotáljuk, csodás pillanataink voltak. Az interneten is azt látjuk, hogy az emberek megőrülnek érte, benne akarnak maradni a film világában. Számomra a Carol egy klasszikus értelemben vett film, a médium a maga igazi formájában.

Úgy tudom, a címszerepet alakító Cate Blanchett komoly szerepet játszott abban, hogy meg akarja rendezni a Carolt. Igaz ez?
– Nem az egyetlen oka volt, de igaz. Örömmel dolgoztam vele, csodás volt, hogy a Bob Dylan-filmem után újra így történt. Nem csak színésznőnek, de embernek is fantasztikus. Jó időt tölteni vele, és az az igazság, hogy a Carol inkább az ő gyermeke, mint az enyém. De az is szerepet játszott a döntésemben, hogy ez a film egy klasszikus szerelmi történet, ilyesmit pedig még nem készítettem, és szerettem volna megtanulni.

Az ötvenes évek is sokat ad a filmhez...
– Nagyon is! Ebben a történetben a társadalmi különbségek tartják távol egymástól a két nőt, enélkül nem lenne konfliktus, ilyesmi bemutatásához viszont visszafelé kell haladnunk az időben. De nem kellett olyan sokat, elegendő egy fél évszázad, hiszen a melegek csak nemrég óta élvezhetnek bizonyos jogokat Amerikában. De az ötvenes évek egy különleges keretet is ad a filmnek.

Phyllis Nagy, a magyar származású forgatókönyvíró Patricia Highsmith regényéből dolgozott. Ő mit adott pluszként?
– Phyllis rengeteget dolgozott a könyvön. Ismerte Patricia Highsmith-t, fiatalabb korában kellett cikket írnia egy közös temetőlátogatásukról. Kapcsolatban maradtak, még ha a Carolról nem is beszélgettek, főként ilyen szempontból nem. Egy jó adaptációnak valamelyest szabadnak is kell lennie, hiszen bár a regény is különleges, az mégiscsak egy könyv, ami ráadásul Therese nézőpontjából íródott. Phyllis rengeteget dolgozott azon, hogy Carol bőrébe is belebújhassunk a filmben, és a végeredmény nagyszerű lett.

Todd Haynes

1951-ben született Kaliforniában.
Leghíresebb filmjei: Métely, Távol a mennyországtól, I’m Not There – Bob Dylan életei, Carol

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu