A százezres nézőszám ma már inkább csak álom

A Saul fia több százezres nézőszámához szükség volt a nemzetközi elismerésekre is.
Már kétszázezernél is több néző látta a hazai mozikban a Saul fiát, ezzel ez az elmúlt évek legnézettebb magyar filmje, mégis messze jár azoktól a rekordoktól, melyeket 10-15 éve olyan filmek állítottak fel, mint a Sorstalanság vagy a Meseautó. A forgalmazó és Magyarország legnagyobb mozihálózatának üzemeltetője szerint ennek oka a téma mellett a mozizási szokások megváltozásában és egyebekben is keresendő.

A díjak segítettek

Egy művészfilmnek Magyarországon pár tízezres közönsége lehet – a Saul fia forgalmazója, a Mozinet ebből ki szeretett volna törni, közölte a cég PR-vezetője. 
– A díjak folyamatosan tágították a lehetőségeket, a cannes-i elismerés, az Arany Glóbusz-díj, majd az Oscar-jelölés és -díj nagyban hozzájárult ahhoz, hogy újabb tízezrek legyenek kíváncsiak a filmre. A jelenlegi 200 ezret is meghaladó nézőszám pedig jóval az eredeti várakozásaink felett van – árulta el a Metropolnak Szalóky Bálint. Úgy véli, az ismét emelt kópiaszámmal látható film hosszú kifutás és még több tízezer néző elé néz. Áprilisban jön a BluRay és a DVD, valamint VOD formátumban is elérhetővé válik a Saul fia, melyet év végén a tévében is láthatunk. 

Szalóky Bálint szerint az eredményekben a díjaknak hatalmas a szerepük: hiába elvitathatatlanok a film érdemei, ezek nélkül csak art mozikban érhetett volna el eredményeket. 

– Az, hogy a nemzetközi közönség és szakma felfigyelt rá, itthon is segített az alkotásra irányítani a figyelmet. Gyakorlatilag Cannes óta folyamatos a fókusz a filmre és az alkotókra a média részéről. A Saul fia hungarikum lett, és megmutatta, hogy ebből a kis országból is lehetséges tehetséggel és akarattal világraszóló karriert befutni – fogalmazott a PR-vezető.

Arról is beszélt, mit tettek ők a siker érdekében. Nem könnyű filmről van szó, de Cannes és az ottani díj után mutatták be, így mire a mozikba került, a legtöbben hallottak már róla, nem nulláról kellett kezdeniük építkezni. Premier előtt 35 mm-es kópiáról többször vetítették a filmet, az alkotók is szívesen vettek részt közönségtalálkozókon, ha itthon tartózkodtak, és angol feliratos vetítéseket is szerveztek. 

Változott a környezet

Tavaly a mozijegyek átlagos ára 1450 forint volt a KSH adatai szerint.

Szalóky Bálint szerint azt nem reális elvárni, hogy  A miniszter félrelép nézőszámát hozza egy mai film. 

– Számos oka van, amiért változtak a nézőszámok a rendszerváltás óta. Többek között a növekvő filmkínálat, a mozipiac átrendeződése – mozik tucatjainak megszűnése, ezáltal budapesti centralizáció, plázamozik megjelenése, a közönség két részre szakítása  –, az egyéb platformok megjelenése, a gazdasági válság mind-mind hozzájárult a mozipiac változásához – emelte ki a forgalmazó PR-vezetője.

Egy magyar sikerfilmet nem érdemes olyan blockbusterhez sem hasonlítani, mint a milliós nézőszám fölé emelkedő Star Wars: a szakember szerint hatalmas a szakadék itthon a hollywoodi filmek és a magyar alkotások nézőszáma közt, pedig a szomszédos országokban az éves top 10-ben rendre 4-6 hazai film szerepel. 

– A magyar filmnek az sem tett jót, hogy a kínálat a rendszerváltás óta csak nagyon ritkán harmonizált a közönség igényeivel, ráadásul néhány évre az állami finanszírozási struktúra átalakulása miatt gyakorlatilag szünetelt a gyártás. A Saul fia szakmai, kritikai és közönségsikere itthon egyelőre sajnos inkább üdítő kivétel, mintsem trendteremtő folyamat. Az a jövő alkotóira, forgalmazóira, mozijaira és mindenekelőtt a nézőire vár, hogy ez megváltozzon – fejtette ki Szalóky Bálint.

Más a hírverés

Az amerikai kasszasikerek és a magyar filmek összehasonlítása már a marketing-költségvetés terén megbukik – vélekedik Buda Andrea, a Cinema City marketing- és PR-igazgatója. 

– A Star Wars-filmről már egy évvel a premier előtt lehetett tudni, az utolsó két hónapban naponta egy új hír született a filmről, és ez általában jellemző a kasszasikerekre. Az internetnek köszönhetően sok információ éri el a magyarokat már a magyar nyelvű előzetes és az első hírek előtt – emelte ki. A magyar filmekről ritkán hallani ilyen hamar, de ellenpéldának nevezte meg az év legnagyobb nézőszámú filmjének várt Kincsemet, melynek már karácsonykor kijött egy teaser trailere. A legtöbb magyar film nem ilyen, egy hónappal a premier előtt kezdődik körülöttük a hírverés.

– A Saul fia pozitív példa ebből a szempontból is, a díjeső elindulását követően naponta született róla valamilyen hír, a Mozinet nagyon jól elkészítette a kampányát, pedig ez nem volt egyszerű a tematika miatt – mondta Buda Andrea.  

A magyar nézők alapvetően a vígjátékokat és mostanában a képregényfilmeket kedvelik, ezért is nagy eredménynek tartja, hogy művészfilmként, nehéz témával, a megváltozott moziba járási szokások mellett ennyi nézőt tudott elérni a film.    

Magyar film a multiplexben

A Cinema City addig tartja műsoron a filmeket, köztük a magyarokat is, míg elegendő számú érdeklődő van rájuk, nem alkalmaz eltérő szabályokat programming terén ezekre sem.

A második héttől az előző heti eredmények határozzák meg a vetítések gyakoriságát.

Plusztámogatást a kedvező vászonhasználati díj jelent a hazai alkotásoknál.

A cég vidéki mozijaiban nehezebb minden nap vetíteni a Saul fiát, hiszen ha kevés teremmel működnek, a heti 4-5 premierfilm mellé nem biztos, hogy befér még ez is.

A Cinema City 18 mozija vetíti jelenleg az alkotást, csak két budapestiben nem látható.

Cikk ajánló

Hírlevél regisztráció


Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal
PCLand.hu