Bárki kereshet pénzt a YouTube-videókkal

Tavaly óta már a YouTube magyar felhasználói is tudnak pénzt keresni videóikkal.
2012 márciusában indult el a YouTube lokalizált, Magyarországra hangolt szolgáltatása. Eleinte csak egyedi megállapodások útján lehetett partnerré válni, szeptember óta azonban bárki elindíthatja a saját csatornáját, és könnyűszerrel pénzt is kereshet videóival. 

Külföldön már bejáratott

Külföldön ez már működik, elég csak a koreai PSY-ra és a Gangnam Style-ra gondolni: az énekes a YouTube-nak köszönhetően vált szupersztárrá. De említhetnénk kevésbé közismert sztorikat is. Ilyen például a londoni Jamal Edwards, aki azok után, hogy két iskolából is eltanácsolták, és a BBC-nél még teafőzőnek sem alkalmazták, a YouTube-nak köszönhetően milliomos lett. Eleinte környékbeli rappereket filmezett, mára pedig egy többemberes vállalkozást vezet, és 2012-ben felkerült a leggazdagabb angol fiatalok listájára. 

De felhozhatnánk példának a KotletTV lengyel házaspárját is, akik konyhájukból házi stúdiót alakítottak, és kizárólag YouTube-csatornájukból élnek. 

Itthon még csak épp elkezdődött

Magyarországon még nem beszélhetünk a YouTube-sztárok koráról. A lehetőség persze mindenki előtt ott áll. 

Noémi, a Nojko blog YouTube-csatorna tulajdonosa például smink-, öltözködési és szépségtippek terén nyújt tanácsokat követőinek. A 23 éves egyetemistának már 2800 követője és 360 ezres nézettsége van. Attól még messze jár, hogy a videókból komoly bevételre tegyen szert, ennél lényegesebb a megszerzett kapcsolati tőke. A videóira egyre több cég is felfigyelt, akiktől termékeket kap. Így nem a saját pénzén kell alapanyagokat vásárolnia, és olyan sminktippeket is megmutathat a követőinek, amikre egyébként nem lenne lehetősége. Aktív promócióra nincs is szüksége, a csatorna híre ugyanis szájról szájra terjed.

Ugyanez a helyzet Szirmai Gergővel is, a Hollywood Hírügynökség YouTube-csatorna tulajdonosával. A filmkritikákkal foglalkozó oldal eredetileg egy egyetemi gyakorlatra készült, mostanra több mint hétmilliószor nézték meg, és 65 ezren követik. A videoblogger sem él meg a YouTube-ról befolyt összegekből, de mint mondta, megrendelésekre és értékes kapcsolatokra tesz szert.

PSY - Gangnam Style

Magyar YouTube-sztárok

És bár nálunk nincsen PSY, Magyarországnak is megvannak a maga YouTube-sztárjai. Fluor Tomi például már 2006-ban létrehozta a saját fiókját, de az igazi sikerre, a „Mizu”-ra 2011-ig kellett várnia.

– A YouTube nagy szerepet játszott a karrieremben, de azt nem mondanám, hogy meg tudok élni belőle. Egyelőre nem nagy pénz, itthon még várni kell rá néhány évet. De nagyon örülök, hogy létezik ez az új út, és hogy az internetes zenével is lehet pénzt keresni – mondta Fluor. 

Bár a Mizu hivatalos klipjének majdnem 16 milliós a nézettsége, ennek nagy része azonban még a YouTube Magyarországra hangolása előttről származik, a bevétel pedig csak a lokalizálás után jár.

​Flour - Mizu


– A szerzői jogdíjak mellett – amelyeket az Artisjus oszt szét – a YouTube-partnerek a videóik mellett generált reklámbevételből is kapnak részesedést. A bevétel több mint fele a videó tulajdonosát illeti. Tehát nem a nézettség a meghatározó, hanem a reklámbevétel. A csatornatulajdonosnak elég a tartalommal foglalkoznia, a technikai és üzleti infrastruktúráról, a reklámok értékesítéséről a YouTube gondoskodik – mondta Schuster Richárd, a Google és a YouTube magyarországi kommunikációs menedzsere.

A videomegosztón azonban nem csak a reklámokból lehet pénzt keresni. Havonta egymilliárdan nézik rajta a különböző videókat, az itt szerzett ismertség és népszerűség pedig olyan kapukat nyithat meg az oldalon felfedezettek előtt, mint esetleges lemezszerződések vagy jövedelmező reklámmegállapodások. 
 

Mi kell a sztársághoz?

Néhány dolgot érdemes végiggondolni, mielőtt belekezdünk a pénzcsinálásba.

• Kell egy gmail-es e-mail cím, és egy azzal létrehozott YouTube-csatorna.
• Be kell ikszelni, hogy a videókkal pénzt szeretnénk keresni.
• Jogtiszta videó:  tartalmat a szerző hozta létre vagy rendelkezik a kereskedelmi jogokkal.
• A tartalom megfelel a YouTube Általános Szerződési Feltételeinek és Közösségi Irányelveinek.
• Fontos, hogy a tartalom „hirdetőbarát” legyen.
 

Még nem volt kifizetés

A YouTube a zeneszerzőknek és a dalszövegíróknak is fizet, az Artisjus útján.

• Az Artisjus és a Google közötti, adatszolgáltatással kapcsolatos egyeztetések miatt eddig nem történt meg Magyarországon a jogdíjak felosztása.
• Az Artisjus 2013-ra ígérte  YouTube-pénzek elszámolását, kifizetések negyedévente lesznek.
 

Milliók a YouTube segítségével

A dél-koreai PSY 1,2 milliárdos nézettségű klipjével, a Gagnam Style-lal durván 870 000 dollárt (188,5 millió forintot) keresett. A „Charlie megharapta az ujjam” című házivideót mintegy 480 milliószor nézték meg, a készítőknek több mint 100 millió forintnyi bevételt hozott. 

​Charlie bite me...

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan