Felszállt a világ első napelemes repülőgépe

Felszállt a kaliforniai San Franciscóból a világ első, kizárólag napenergiával működő kísérleti repülőgépe, a svájci Solar Impulse, hogy nyugatról kelet felé tartva a világon elsőként a Nap energiáján kívül semmi mást nem használva szelje át az észak-amerikai kontinenst.
A jumbóéval azonos szárnyfesztávolságú, de mindössze egy kisautó súlyával egyenlő együléses légi jármű csütörtök hajnalban, napfelkeltekor emelkedett a magasba a vegyes, polgári és katonai használatú Moffett Field repülőtérről, fedélzetén Bertrand Piccard svájci pilótával, aki a projekt társalapítójával, egy másik svájci pilótával, André Boschberggel fogja váltani egymást a várhatóan több hétig, akár két hónapig is eltartó út során.

A napelemes repülőgép technikailag képes lenne leszállás nélkül is megtenni az 5000 kilométeres távolságot, de 70 kilométeres átlagos sebességgel több napra lenne szüksége, s mivel csak egy pilóta vezetheti, biztonsági okokból öt szakaszban teszi meg az utat. Első állomására, az arizonai Phoenixba 15-20 óra után, várhatóan helyi idő szerint szombaton kora hajnalban érkezik meg.

Transzamerikai útja során a Solar Impulse a tervek szerint leszáll a texasi Dallasban, a missouri St. Louisban és a fővárosban, Washington D.C.-ben is, mielőtt megérkezne végcéljára, a New York-i John F. Kennedy Nemzetközi Repülőtérre. A repülőgép és az őt kísérő szakemberek minden állomáshelyen 7-10 napot töltenek, hogy a helyi nagyközönség, különösképpen a diákság, alaposan megismerkedhessen a napelemes repülés titkaival.

A Föld körüli út a következő

A Schindler svájci liftgyár mérnöki, és a Solvay belga vegyipari konszern kutatási segítségével készült Solar Impulse valójában csak a kísérleti példánya egy másik, jobb napelemes repülőgépnek, amellyel a projekt alapítói, Bertrand Piccard és André Boschberg svájci pilóták 2015-ben az egész Földet körbe akarják repülni.

A napenergián kívül semmilyen más energiaforrást nem használó légi jármű elsőként 2009-ben emelkedett a magasba, 2010-ben tett meg első ízben megszakítás nélkül egy 26 órás utat, bizonyítva, hogy képes elég energiát gyűjteni az éjszakai repüléshez is, 2011-ben Belgium és Franciaország között megtette az első nemzetközi utat, tavaly pedig első „transzkontinentális” útját úgy, hogy Madridból a marokkói Rabatba repült.

Az egyre hosszabb napelemes repülések célja a szervezők szerint az, hogy szerte a világban támogatókat gyűjtsenek a környezetkímélő energiaforrásoknak, így a napenergiának. A projektet szponzoráló ipari üzemek önmaguk reklámozása mellett új anyagokat és technológiákat is kipróbálnak az utakkal.

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan