Ilyen géptípussal keveset repült a pilóta

Az előírtnál jóval kisebb sebességgel közelített a leszállópályához, és közvetlenül a „kemény” landolás előtt újra a levegőbe próbált emelkedni az Asiana Airlines dél-koreai légitársaság Boeing 777-es gépe, amely szombaton szerencsétlenül járt San Franciscóban - közölte vasárnap az amerikai közlekedésbiztonsági szolgálat, miután elemezte a gép fekete dobozai által rögzített adatokat és hangfelvételt.
A pilóták másfél másodperccel a földet érés előtt megpróbálták felgyorsítani a gépet, hogy újra a levegőbe emelkedjen, de már túl késő volt. Ez egybevág azzal, amit a szemtanúk mondtak a szerencsétlen landolás után.

A hang- és adatrögzítő dobozok elemzése során azt is kiderült, hogy a pilóták műszaki hibát nem észleltek a gépen. A dél-koreai légitársaság ugyanakkor azt közölte, hogy a leszálláskor a gép irányítását vezető pilótának ezzel a géptípussal nem volt nagy tapasztalata, és Boeing 777-essel ezen a repülőtéren először szállt le.

Li Gang Guk más típusokon már tízezer órát repült, de a Boeing-777-esen csupán 43-at. A légiközlekedési kérdésekben illetékes dél-koreai minisztérium arról számolt be, hogy társa, Li Dzsong Min tizenkétezer háromszázkilencven órát repült, ebből 3220 órát a Boeing 777-esen. Ő volt a másodpilóta, feladta az volt, hogy segítse Li Gang Gukot megszokni az új géptípust.

A földet éréskor a repülőgép kicsúszott a leszállópályáról, egy része teljesen kiégett, a farokrész leszakadt. Egyes vélemények szerint a repülőgép túl alacsonyan érkezhetett a leszállópályához, és a farokrésze nekicsapódott a repülőteret a tengerparttól elválasztó falnak, majd leszakadt.

A gépen 291 utas és 16 fős személyzet tartózkodott. Hivatalos adatok szerint ketten meghaltak és több mint száznyolcvanan megsérültek. Mindkét halott kínai: egy 16 és egy 17 éves lány. Ők a gép hátsó részében utaztak, és holttestükre a gépen kívül bukkantak rá a mentőalakulatok.

A hatóságok szerint nem kizárt, hogy az egyik kínai lány nem landoláskor halt meg. Halálát az okozhatta, hogy a baleset utáni káoszban elgázolta az utasok segítségre siető mentőkocsik egyike. A sérülések legalábbis erre utalnak. Igazságügyi orvos szakértők már megkezdték a holttest vizsgálatát.

A nyolcvan sérült közül harmincat még kórházban ápolnak. Nyolc utasnak súlyos az állapota, ketten gerincsérülés következtében megbénultak.

A Boeing 777-es a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépének számít. Ez a géptípus 18 éve állt szolgálatba a világ különböző légitársaságainál, azóta több mint 5 millió repülést teljesített, s ez az első halálos baleset a típussal. Az 1988-ban létrehozott Asiana Airlines történetében ugyanakkor ez már a harmadik súlyos katasztrófa.

A kínai média a fiatal áldozatokra emlékezik

Éltanuló volt a San Franciscó-i repülőgép-baleset mindkét kínai áldozata, derítette ki a helyi média a Csöcsiang tartományi tinédzserek családjától és tanáraiktól.

A legfrissebb hírek szerint a szombati légi balesetet szenvedett 141 kínai állampolgárságú utasból eddig 78-ról állapították meg hivatalosan, hogy kielégítő állapotban van. Nem közölték, hogy a 48 súlyos sérültből hány kínai. Hszi Csin-ping elnök részvétét fejezte ki az elhunytak családjának, egyben valamennyi érintett külképviseletet arra utasította, hogy tegyenek meg mindent a sérültek és a túlélők támogatására.

A két kelet-kínai kislány, akik osztálytársak és jó barátnők voltak, Csiangsan városban tanult, és azzal a négy középiskola kiválasztott diákjaiból álló, 29 fős csoporttal utaztak, amely nyári táborozásra készült az Egyesült Államokban. Vang Lin-csia 16 éves volt, Je Meng-jüan 17. Angol nyelvi továbbképzésük mellett felkeresték volna a Szilícium-völgyet, valamint a Stanford Egyetem és a Los Angeles-i Berkeley campusait is.

Az amerikai halottkém vasárnap közölte, boncolással fogják megállapítani, hogy a korábban megfogalmazódott gyanú szerint valóban egy mentéshez siető gépjármű gázolhatta-e halálra az egyik kislányt. A hétfőn az Egyesült Államokba érkező családot biztosították arról, hogy előbb kapják meg a boncolás eredményét, mintsem azt nyilvánosságra hoznák.

A pilóták is hibázhattak
Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének alelnöke:

Ha egy repülőtéren nem működik a precíziós leszállító rendszer – mint ahogy jelen esetben sem –, nem jelenti, hogy a leszállópályák használhatatlanok, ilyenkor a pilótáknak a látásuk alapján kell megtervezni
a landolást.

Ezzel azonban már a felszálláskor tisztában vannak, hiszen minden információt megkapnak. A precíziós landolási rendszer hiányára is minden légitársaságnak megvan a maga protokollja, nyilván meg fogják nézni, hogy ezt betartották-e
a pilóták. Ha nem, és a műszaki hiba lehetőségét is ki lehet zárni, akkor a felelősség egyértelműen az övék.

Ha a lépéseket bizonyíthatóan végigvették, akkor már azt érdemes megvizsgálni, hogy a kötelező pihenőidőt megtartották-e? Ha nem, akkor már részben a légitársaság is hibás lehet, hiszen sok esetben túlhajszolják a pilótákat, akiknek így fáradtan kell megoldaniuk például egy ilyen körülményesebbnek számító landolást.

Cikk ajánló

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan