Felállították a Costa Concordiát

Tizenkilenc órás munka után kedd hajnali négy órára felállították az oldalára dőlt Costa Concordia óceánjárót az olaszországi Giglio szigeténél - jelentették be a munkát irányító műszaki szakemberek.
A rendkívüli és egyedülálló munka a tervezett 12 óránál hosszabb ideig tartott, előző este ugyanis a hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba, ezért meg kellett szakítani a luxushajó egyenesbe állítását.

Az olasz illetékesek szerint a hatalmas mérnöki feladat végrehajtása végül tökéletesen, a terveknek megfelelően sikerült. Franco Porcellacchia, a Concordia tulajdonosának, a Costa Crociere SpA-nak a projektigazgatója ehhez hozzátette, hogy nem észleltek környezetszennyezést a művelet során.

A munka fő irányítója, a dél-afrikai Nick Sloane mentésvezető - aki az utóbbi egy évet Giglión töltötte, hogy előkészítse a végrehajtást - elmondta, hogy nagyon küzdelmes volt az előkészítés, de végül mindenki fantasztikusan teljesített. A következő feladat a hajó alapos megvizsgálása lesz: milyen kár érte, valamint annak eldöntése, hogyan lehet partra vontatni. A hajó elég erős volt ahhoz, hogy egyenesbe álljon, és elég erős lesz a vontatáshoz is - tette hozzá.

A Costa Concordia 2012. január 13-án éjjel feneklett meg, amikor a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigeténél sziklának ütközött, majd az oldalára fordult. A szerencsétlenség következtében 32 ember - köztük a hajón zenészként dolgozó magyar Fehér Sándor - vesztette életét. Két holttestet még nem találtak meg.

Kárfelmérés és további költségek következnek

Az olasz polgári védelem vezetője és a műszaki stáb a keddi sajtótájékoztatón a következő napok teendőiről és a költségekről is nyilatkozott.

Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője köszönetet mondott a tavaly januárban szerencsétlenül járt Costa Concordia elmozdításán több mint egy éve dolgozó félezer embernek és Giglio sziget lakosainak.

„Nagyon elégedettek vagyunk. A hajó felállítása az előzetes számítások szerint történt. Bennünket is meglepett, hogy a Costa Concordia végül oda egyenesedett fel, ahova kellett” - hangoztatta Gabrielli.

Hozzátette: „Nem volt gyerekjáték, és még nincsen vége”.

A következő napokban megkezdődik azoknak a károknak a felmérése, amelyek az óceánjáró húsz hónapon át tengerben fekvő oldalán keletkeztek.

A zátonyra futás után a Costa Concordia a jobb oldalára dőlt: először a tengerfenéken levő sziklák roncsolták szét, majd a hajótest súlya nyomta össze. Egyenesbe állítás közben a „harmonikaszerűen összegyűrődött hajóváz fokozatosan kiengedett” - magyarázták a műszaki szakemberek.

Megjegyezték, hogy rosszabb állapotot vártak, és a következő időszakban a hajónak erre az oldalára is vízzel teli tartályokat rögzítenek.

Jelenleg az óceánjáró az alatta harmincméteres mélységben kiépített talapzaton áll, ezért a hajó két harmada még a vízszint alatt van.

A hajó stabilizációja után azonnal megkezdődik a balesetben (a 30 megtalált halálos áldozat, köztük egy magyar mellett) eltűnt két áldozat tetemének megkeresése.

Amint az ügyészség felhatalmazást ad, a hajókabinokban levő széfekből is kiveszik a Costa Concordia közel 1500 utasának vagyontárgyait.

„A Costa Crociere hajótársaság komoly partnernek bizonyult” - tette hozzá a polgári védelem vezetője, hangsúlyozva, hogy az óceánjáró egyenesbe állítása a magán- és közszféra együttműködésének köszönhető.

„A tragédiát nem felejtjük, de a Costa Crociere a roncs eltávolítására minden anyagi és emberi forrást megmozgatott” - hangoztatta Pier Luigi Foschi, aki a baleset idején a Costa Crociere hajótársaság elnöke volt. Michael Thamm, az amerikai anyavállalat, a Carnival elnöke elmondta, hogy az eddigi költség meghaladja a 600 millió eurót. „A kiadásoknál is fontosabb, hogy Giglio szigetének tengere visszanyerje eredeti állapotát!” - hangoztatta Thamm, megjegyezve, hogy a Carnival világméretű cég.

A környezetvédelmi felelősök elmondták, hogy a tengerbe nem ömlött szennyezőanyag, de folyamatosan vizsgálják a tengervíz minőségét.

A tervek szerint a Costa Concordia egész télen Giglio partjainál marad, és legkésőbb jövő nyár elején vontatják el a hírek szerint a toszkán Piombino kikötőjébe, ahol darabokra szedik.

A közeli hajók dudálása és taps köszöntötte Giglio szigetén a Costa Concordia egyenesbe állítását, amelyet műszaki szakemberek, a sziget lakosai és újságírók is a helyszínen követtek figyelemmel.

Jelenleg mindazonáltal a Costa Concordia szellemhajó benyomását kelti, a tengerben fekvő oldala sötét elszíneződése miatt.

Sudoku 数独

sudokuLogikai játék a számokkal

Hírlevél regisztráció


PCLand.hu

Metropol Ingatlan